Quinoagröt

DSCN0935Alla som gillar gröt gillar qiunoagröt. Jag kan bara inte tänka mig något annat. Den är så mjuk och snäll och mättande och go’.

Min pappa är en riktig grötfantast. Utöver den klassiska havregrynsgröten stod det ofta råggröt kokt i mjölk på spisen när jag klev upp. Eller allra festligast – gröt på skrädmjöl. Själv älskade jag mannagrynsgröt och kan fortfarande känna den lena konsistensen mot tungan av bara tanken.

Som vuxen tycker jag mig hela tiden hitta nya gryn att göra min gröt på. Bovete! Amaranth! Dinkel! Polenta! Quinoa!

Den senaste blev det i dag. Den gör jag så här:

  • Koka upp en dl valfri mjölk.
  • Rör ned en halv dl quinoa.
  • Koka i cirka 15 minuter eller tills grötig. På medelvärme.
  • Knäck i ett ägg för extra protein. Rör ihop och låt stelna.
  • Rör ned önskad mängd kanel.
  • Släng på den godaste topping du kan komma på.
  • Ät!

Vilken gröt är din favorit?

9 reaktioner på ”Quinoagröt

  1. Åh, det lät gott! Har inte ätit gröt på evigheter, men nu när det blev lite mer vintrigt ute känns det som den perfekta frukosten. Igen. Kanske blir det quinoagröt redan imorgon!

    Gilla

Säg nåt!

