Plast och citronjuice

DSCN09152014 är min mission att fasa ut plast ur mitt liv. Så typiskt då att den här oerhört plastiga juicepressen, köpt för typ 19 spänn på Ö&B, är min bästa pryl just nu. Nåja, jag är uppvuxen med en i rostfritt stål så jag vet var jag kan leta. Tummen ur…

Precis som Beatajata och En aning om yoga inleder jag dagen med ljummen citronjuice. Det landade i mitt liv i samband med min första riktiga yogavåg 2012. Det är verkligen sant att yoga kan få en att längta efter mer grönt – på alla fronter.

Du kan läsa fördelarna med citronjuice i länk hos Beata (leder till ett intressant bloggtips som jag genast tog tillvara på!). Själv gillar jag att kroppen – särskilt magen – kommer igång på magiskt och uppiggande sätt.

14 reaktioner på ”Plast och citronjuice

  1. Tänkte också försöka fasta ut plasten ur mitt liv, önskade mig därför glasburkar i julklapp. Men med en mor som är besatt av tupperware så är det så inpräntat i mig att använda plastburkar mm. Så om du har några tips så mottages de gärna! :)

    Gilla

  2. Jag köper alltid, alltid ett nät ekocitroner när jag handlar. Och så ligger de på fruktfatet. Rivs ner med skal till fisk, hamnar i yoghurtsås, det händer att det blir citronkladdkaka, ner i juicer… men oftast blir en eller ett par dåliga. Jag får inte tummen ur, för jag har just ingen sån där enkel citronpress. Plastig, billig. En hel del annat är av plast, men citronpress har jag ingen. Får införskaffa, för det är ju synd och skam att de inte nytjas till fullo när citronjuice är så bra!

    Plast. Åh. Ja, jag VET. Men det kanske är en sån där grej jag bara inte orkar ta tag i. Vi får se.

    Gilla

  3. Försöker också med plasten! Ffa det som förvaras lite längre som mat i lunchlådor (som kanske tom åker in i micron…), saft i tillbringare osv. Kör åtminstone bpa-fri till långförvaring (hoppas det hjälper), tjatar på barnafadern om att värma mat i en porslinsskål istället och rationaliserar kring citronpressen som så att juicen inte förvaras i den… Baby steps!
    (förresten, efter tips på mitt instagram så pressar jag nu två hela citroner och häller med vatten i en tillbringare (bpa.fri från tupperware…) och sen häller jag upp ett glas på morgonen och spetsar med lite kokt vatten.)

    Gilla

      1. Äh men va? Har aldrig ens tänkt att det skulle vara skadligt men sådär vid närmare eftertanke kommer det ”plastlarm” lite nu och då va? Har nu tvångstankar om exakt hur många gånger jag värmt min mat på ovanstående vis.

        Gilla

  4. Jag har också tänkt på det där med plasten. Ska försöka byta ut allt eftersom tänkte jag. Gjorde egen kokosmjölk förut och när jag hällde hett vatten på kokosen i en plastskål kändes det så där. En undrar ju vad som frigörs och hamnar i min kropp.

    Läste om citronvattnet hos Beata och tänkte att det lät härligt och välgörande liksom. Men jag glömmer ju hela tiden! Har istället brutalväckt min kropp med två koppar kaffe…eh..

    Gilla

  5. Har länge funderat på att dricka citronjuice på morgonen. men har bara läst att det ska vara kokande vatten och riktigt hett och jag har aldrig tid på morgonen så har känts som det inte blir av. Men läste nu att det ska vara ljummet så det är ju kanon, snabbt att få i sig. Ska även försöka komma upp i tid så jag kan få bort stressen =)

    Gilla

    1. Jag brukar koka upp det helt och sen får det svalna. Tar du en halv mugg så går det snabbare, men är ändå välgörande. Och ja, komma upp i tid är ju bästa lösningen, men inte alltid så lätt som den låter. Sömn är också viktigt! I säng i tid är bäst. Men också svårt, jag vet.

      Gilla

  6. Jag kör också morgoncitron. Gärna tillsammans med vännen ingefära. Fast jag måste slåss mot mig själv typ varenda vardag eftersom jag inte tycker att jag har tid. Att dricka. Lätt att höra hur dumt det låter. Jag kör förresten färdigpressat i form av Garants ekologiska. Ingen plast där inte (fast den finns på så många andra ställen i mitt liv såatteh..).

    Gilla

Säg nåt!

