Nackspärr

20140110-073342.jpg

Nej men! I dag vaknade jag med ett snällt knä – och nackspärr. Visst är det peppad stämning här just nu? Haha.

Hade absolut ingen aning om att nackspärr kunde göra så här ont. Jag mår till och med illa. Men se, här fick jag genast nytta av min PT-utbildning.

Viktig grej vid nackspärr är att hålla sig aktiv. Promenader. Skulderlyft utan vikt. Ryggresning på boll. Nackvridningar inom smärtfritt område. Samt stretcha bröst- och latsmuskler.

Att stretcha antagonisterna är som att släppa på handbromsen. De sa min naprapatlärare mest jämt. Och det är så sant! Befriande känsla.

Vad är då en muskelantagonist? De som motverkar varandra. Baksida lår vs framsida. Biceps vs triceps. Och så vidare.

Började din fredag bättre..?

26 reaktioner på ”Nackspärr

  1. Jag lärde mig av min fysioterapeut att göra en viss sorts böjning bakåt (hakan in såklart). Ibland får jag sån nackspärr att jag helst vill ha hjälp (har svårt att ens komma igång med böjningarna pga smärtan), men då det inte är riktigt tokigt kan jag hjälpa mig själv.

    Gilla

  2. Vad skumt, jag kan inte svara på ditt svar… Nä, jag stretchar inte nacken, vet inte ens varför jag skrev det. Fast jag visste inte att man inte ska det, det var nytt, det ska jag googla lite mer, tack! Men jag stretchar bröst och lats (ofta numera, även när jag inte har nackspärr), och du har nog faktiskt rätt i att jag har muskler som krampar i min nacke, men diskarna sitter där de ska. Min nacke är väl utredd, och kollas flera gånger i månaden just nu, jag har tur vad gäller sjukvård! :-)

    Gilla

      1. Nä, inte nackspärr särskilt ofta, men just nu problem med stelhet i nacke och axel, så det är all in för att bli av med det!

        Gilla

  3. Nu när vi ändå pratar om krämpor, så vaknade jag (för andra morgonen i rad) med en otroligt stark smärta rumpan. Alltså typ växtvärk kring sittbenen som strålar ut i låren och uppåt ryggen. Gjorde det omöjligt att sova, eftersom jag inte hittade någon ställning då det inte gjorde dunderont, så jag gick upp. Nu har jag gått med en fyrdubbelvikt filt virad två varv runt rumpa/ländrygg hela dagen, det enda som funkar. Tur att en kan plugga hemma ibland! Lycka till med nacken!

    Gilla

  4. Ok, det här är börjar bli lite läskigt. Jag insåg igår att jag varit snuvig i evigheter, känner nåt i bihålorna, så jag letade fram Sinova och nässpray. Tyckte det kändes bekant. Kom att tänka på att du skrev ett inlägg om det för bara någon dag sedan…

    I måndags vaknade jag med nackspärr! Från ingenstans, och så sakteligen släppte det.

    För övrigt är jag galet trött. Du med? :-)

    (Ja, min fredag började bättre, förutom tröttheten. Men tack och lov för att det är just fredag, och jag har en heeelt oplanerad helg framför mig!)

    Gilla

      1. Jag röstar på att vi åker på sånt här för att vi grejar det – inte för att vi förtjänar det! Bråkiga knän rehabas, nackar stretchas och näsor sprayas. Inget lidande i tysthet här inte! :-)

        Är helt inne på din linje, från ditt svar igår, att det på nåt sätt är bra det här (främst knät). All rehab bygger upp en otroligt bra grund – och kunskap om den egna kroppen.

        Gilla

      2. Så sant som det är sagt – jag tror verkligen det, Lotta. Men du! Intre stretcha nacken. Lova! Nacken ska inte stretchas. Läs på nackspärr.com tex: Undvik att stretcha nacken. Är det en disk som orsakar att musklerna krampar kan du om du stretchar förvärra buktningen och såldes förvärra din nackspärr…

        Kram!

        Gilla

  5. Hoppas nackspärren ger med sig så du slipper det i helgen. Jag har, sedan jag var liten, blivit så inbankad i att rörelse alltid är bra, sedan måste det ju självklart anpassas till situationen. Men ändå. Jag har dragits med rygg- och nackskada sedan jag var 15, och samtliga läkare och sjukgymnaster sedan dess har alltid uppmuntrat rörelse. Jag tror stenhårt på det. Du, trevlig helg!

    Gilla

    1. Minns när jag hade lunginflammation vid 18 års ålder och knappt vågade gå runt hemma och läkaren ba: men du måste ju gå ut! Byta luft! Röra lite på dig! jag trodde att en skulle dö om en gjorde det och så var det BRA?! Omvälvande ögonblick i mitt liv. Go helg, fina Lina! Du förgyller verkligen bloggen med dina kloka kommentarer.

      Gilla

      1. Haha! En kompis till mig fick stora dåndimpen nu när jag berättade att jag hade haft feber och trots febern gick på en (lugn) promenad. Blicken. Förfäran.

        Gilla

  6. Jag minns också det där från PT-utbildningen, nackspärr och ryggskott = rör dig!
    Väldigt logiskt när det snackades muskler och vad som händer, men känns mindre logiskt när man ligger med smärta och mest bara vill önska sig bort någon annanstans.
    Själv vaknade jag upp med misstänkt ögoninflammation idag. Spännande fredag vi har, haha! ;D

    Gilla

  7. Å fy! Hoppas det släpper snabbt, nackspärr är hemskt! Började inte mycket bättre här tyvärr. Genomförkyld fortfarande. Hemmakontor i myskläder får väl ses som nåt bra i alla fall!

    Gilla

Säg nåt!

