Maten som skyddar mot depression

Läsk, vitt mjöl, rött kött, margarin och fisk kan vara inflammatoriska. Och därigenom orsaka depression.

Låter det troligt?

Samtidigt verkar vissa livsmedel – en del sorters grönsaker, särskilt gröna bladgrönsaker, olivolja, vin och kaffe – kunna skydda mot depression.

De här kloka orden hittade jag i en nyhet på Livsmedelsverkets webbplats. Bakgrunden är en ny Harvardstudie gjord på kvinnor.

Om du läser studien i sin helhet förstår du att det förstås inte är så enkelt som att livsmedlen överst är ondska och de nedan automatiskt ger ett gott liv. Du tänker säkert som jag att högkvalitativ fisk i lagom mängd är bra och att vindrickande bör beränsas för en god hälsa. Studien visar att det ofta är kombinationerna som är grejen och att övrig livsstil givetvis spelar in.

Likväl är det en glädjande text och en intressant studie. Vi är nog många som misstänkt det här, rent av känt oss ganska säkra. Alltid härligt med studier som förstärker. Vi har länge haft goda kunskaper om hur kosten påverkar oss fysiskt. Framöver tror jag att vi bara blir allt mer kunniga i, och nyfikna på, hur maten också påverkar våra hjärnor. Det känns verkligen som att vi är på rätt väg.

12 reaktioner på ”Maten som skyddar mot depression

  1. Nu har jag inte läst studien men det där med kaffe var ju lite intressant. Drack MYCKET kaffe innan, men slutade för ett halvår sen. Tycker i princip bara att jag fått positiva verkningar av att sluta (nåja, en kopp då och då slinker väl ner, men inte mer än så). Säkert är det ju väldigt individuellt också, men som du sa, kul att sådana saker tas fram mer i ljuset. Mer nyfikenhet och kunskap åt folket! :)

    Gilla

    1. Jag tänker att de nog menar typ en kopp om dagen eller så. Överdrift är ju aldrig positivt. Mvh har själv redan druckit tre koppar i dag – överdrift är min grej. :) Najs att höra att du mår bra av din avtändning dock! Bra jobbat. Det är aldrig skoj att sluta med något. Verkligen aldrig. Lättare att börja :)

      Gilla

  2. Som nämns ovan, kanske inte så förvånande nyheter men likväl intressant! Allt som kan ge en lite mer kunskap om detta otroligt komplexa ämne och vara en liten pusselbit i detta enorma pusslet om varför en drabbas av depression och psykisk ohälsa. Jag är ingen hejare på att tolka studier, vilket kvällstidningarna inte heller brukar vara direkt, men äter en dålig mat för att en redan mår dåligt och då mår en ännu sämre osv.. eller har det med socioekonomisk status och klass? Men som sagt, det är ju super att det forskas och kommer fram ny kunskap om ämnet.

    Gilla

    1. Ja gud. vad är hönan och vad är ägget? Tack för bra lästips! Det är svårt det där och jag är den förste att säga att klass och hälsa går hand i hand. Samtidigt har ju min fina gata i Stockholm lika mycket godis som butiker i mindre välbeställda områden så inte heller övre medelklassen är ju ”clean” från de här grejerna. Vi käkar hamburgare och pommes vi också, den kostar bara en hundring mer än på donken. Däremot äter vi kanske sämre mat mer sällan och bättre mat betydligt oftare. Det är jag rätt säker på. Åh, vänta nu vet jag inte var jag ville komma med det här, det här arbetande har slitit för mycket på min hjärna. Men, hur som hekst: ja, det finns alltid flera skäl! Men var börjar och slutar det..?

      Gilla

      1. Ja huva, allt det där arbetandes kan inte vara nyttigt.
        Men en annan sak att ha i åtanke är att i USA där studien gjordes tror jag det är större samband mellan klass och hälsa. (Och vilken mat som kostar vad)… Blev. Svårt det här! Allt hänger ihop.

        Inom kinesisk medicin (och ayurveda tror jag) rekommenderar man ett mindre intag av rött kött för bl a reumatiker (min man fick det rådet -99 så det var nog old news redan då…) som ju har inflammatoriska sjukdomar.

        Mvh frk. högre medelklass – kolhydratsjunkie :)

        Gilla

      2. Ja, det förstås! Jag tänker annars ofta när det gäller såna här studier att det är svårt att jämföra USA med typ… nåt. Dom är verkligen lite special där borta. Jag ville främst lyfta forskningen för att jag tycker att det är så jäkla bra att vi allt mer pratar om mat och psyke i samma andetag. Löv it.

        Du lyfter en annan grej jag har funderat mycket på… övre medelklass, vad är egentligen det?

        Gilla

  3. Nyhetsmorgon tog upp det här igår eller i förrgår morse, prarade om studien men också med en expert från karolinska (minns inte exakt hennes ämne och titel). De visade på ett tydligt och lättförståelig sätt med ‘gröna’, ‘gula’ och ‘röda’ livsmedel (typ äta ofta, ibland, sällan). Jag tyckte det var riktigt bra och basic, det behöver det ju vara för att så många som möjligt ska kunna förstå. Det var alltså inte direkt nåhon ny information för just mig, men jag uppskattade upplägget!

    Gilla

    1. Nä, förstås inte nytt för många av oss… som hänger här. Men tänk så många som inte har tänkt tanken ens! Åh! jag vill bara ut och predika för dem. Typ. Låter som bra grej från nymo. Gillar att förbud verkar vara ute just nu.

      Gilla

      1. Ja absolut, därför gillade jag det så mkt, hoppas att många kunde ta det till sig! Jag får konstant bita mig i läppen på jobbet för att inte börja ”predika” typ, väntar snällt på att någon ska fråga när mat, kist, näring och dieter diskuteras runt kaffebordet. Men ibland går det ju inte att vara tyst heller, ibland bara måste jag inflika något :)

        Gilla

      2. Ah, jag rantar hela dagarna. I och för sig förväntar sig mina kolleger nog det av mig. Jag har ju tagit på mig kostnazirollen helt själv. Folk har så tråkig hangups ibland, jag vill bara banka dem ur dem. Fast, så snällt jag kan förstås :)

        Gilla

Säg nåt!

