Vilka tankar bryr du dig om?

DSCN0739 DSCN0747 I dag är kanske några av er åter på jobbet. Själv är jag sedan igår morse helledig i nästan två veckor. Att inleda denna fredag med 90 minuter yoga var som att säga hej och välkommen, totala lugn. Jag ska omfamna den här ledigheten och helt och hållet låta bli idéer runt vad jag borde eller skulle eller måste.

Med andra ord lät jag tankar som ”oj, så stel jag har blivit!” eller ”varför har jag fuskat med de stående positionerna och därmed gjort dem tunga igen?” komma och passera. Utan att lägga kraft eller energi på dem. Tankarna får finnas, men vi väljer alltid själva vilka vi ska bry oss om.

Efter yogan njöt jag verkligen av min favorit just nu, sharonfrukten. Den och fikon delar om min tungas uppmärksamhet just nu.

Vilka tankar och intentioner fångar du in och håller kvar just nu?

Själv njuter jag av tacksamhet över julen som gick.

10 reaktioner på ”Vilka tankar bryr du dig om?

  1. Oj. Jag har liksom hittat mig själv lite under de senaste månaderna, och det vill jag hålla fast vid och bli starkare i. Tack vare att introvert/extrovert har lyfts mer och att information om det har blivit mer tillgängligt har jag liksom verkligen fattat att jag är otroligt mycket mer introvert än extrovert, även om jag tror en kan ha drag av båda, och att det är helt ok. Jag uppfattar det som att mycket i samhället är uppbyggt för och fungerar för extroverta, och att introverta liksom får anpassa sig. Lite som kvinnor i ett patriarkat (Susan Cains bok om detta – lästips). Jag blir fly förbannad över detta, men samtidigt blir jag lugn i mig själv då jag fattar att det inte är fel att ha dessa drag som jag nu förstår handlar om introversion. Jag får även inse med starkskörhet, något som samhället och nästan alla runt omkring i hela mitt liv (både omedvetet och medvetet) har visat är fel (Är du intresserad så är boken ”Drunkna inte i dina känslor” ett lästips). Det här har varit jätteviktigt för mig, och verkligen inneburit ett lugn i mig själv. Det ska jag försöka behålla.

    Gilla

  2. Att jag är fri att vara precis som jag vill. Att jag är på rätt väg och ska hitta tillbaka till mig själv, återupptäcka den jag verkligen är och utvecklas än mer. Accepterar att jag ibland också känner rädsla, osäkerhet, förvirring och ensamhet men stannar inte vid de känslorna, tar de inte på så stort allvar. Och vet att jag måste låta allt ha sin gång, ta sin tid. Känns bra ändå!

    Gilla

      1. Åh det händer så mycket. Både inom mig och runtom. Är oerhört förvirrad faktiskt. Och personer i min närhet som påpekar att jag inte varit mig själv, inte de senaste två åren… Men jag vet inte, man förändras väl? Vem är jag när jag är ”mig själv”? Vill jag ens vara just den personen?

        Rent konkret har jag iallafall julledigt, promenerar som tusan och har precis bestämt med min mest äventyrliga vän att sommaren 2014 blir sommaren vi bestiger Kebnekaise tillsammans. På juldagen drack jag alkohol för första gången på 3 år, hade fantastiskt roligt, kunde hantera det bra, fick massvis med komplimanger. Och ingen ångest! Men det ska nog fortsättningsvis få höra till ovanligheterna att jag dricker alkohol. Och så sörjer jag, både det jag haft och det jag aldrig fick, alla besvikelser och alla glädjeämnen. Igår sträckläste jag en ångestfylld bok (tusen skärvor tillit) hela dagen och grät grät grät.

        Har druckit te med J och visst är det någonting med honom. Vet ändå inte men jag måste inte veta något alls ännu. Vet inte ens riktigt vem jag är utan Sam ännu.

        Jag vet att det är precis som det ska vara och att det blir bra!

        Ha en jättebra semester!

        Gilla

  3. Jag var och tränade för första gången på evigheter idag, och såklart orkar jag inte ta samma vikter som jag tar i ”normala” fall och det som i vanliga fall hade lett till en sjukt dålig attityd efteråt där jag hade trackat ner på mig själv för att jag är så svag blev istället ett ”åh vad duktig jag är som kom iväg och tränade fast det kändes motigt och tungt, bra jobbat”. Det var skönt att kunna släppa de negativa tankarna för en gångs skull.

    Gilla

Säg nåt!

