Reparation pågår

20131222-114115.jpg

Tänk, om exakt ett dygn är jag mitt i det där som jag har längtat till hela hösten. Jul med hela tjocka släkten, i bruksorten jag brukade älska att hata. Och numera älskar att älska. Vilken historia vi har, Grums och jag!

Planen är att låta musklerna vila lika mycket som hjärnan. Det är en metod jag tror på. Att mellan varven sätta hela kroppen i vilomode ett gäng dagar i rad.

Sedan morgonens axelpass pågår med andra ord reparation. Och rekreation. Jag har tränat tungt och tufft och nu vill jag skörda frukterna – en ännu starkare kropp.

Frisk luft ska jag däremot unna mig i så hög grad det bara går. Drömmen är ett par korta, lågintensiva löprundor – dem har jag hållit tillbaka på för att orka resten i höst. Rörelse behöver jag för att må bra. Klokskapen ligger i att variera intensitet. Och typ av träning, förstås.

Vilar du eller tränar du i jul?

8 reaktioner på ”Reparation pågår

  1. Tänk att i lilla lilla (fula..?) grums har det fostrats två fantastiskt grymma kvinnor, du och Hanna Hellquist!! :)
    För min del blir det en massa längdåkning, är uppe i fjällen och det är så härligt med SNÖ!!! Apropå ditt tidigare inlägg så hoppas jag att även jag en dag kan få till det helt med maten.. jag vill åka mer mer mer men kroppen vill inte riktigt och jag tror matintaget kan vara boven i dramat, så jag ser verkligen fram emot att få ta del av dina kloka tankar hur en får till det där med käket. det som egentligen är det mest naturliga i hela världen men ändå så svårt.
    God jul på dig och hoppas du får några riktigt fina rundor! :)
    Om du kan styra vädergudarna får du gärna se till att det kommer lite snö där i värmlandsskogarna också.. ;)

    Gilla

  2. Jag vill verkligen träna. Och åka längdskidor, men det räknar jag i allra högsta grad in som träning. Jag kom hem till min hemstad i fredags kväll och inledde starkt med en febersväng. Inte så konstigt kanske med tanke på tokstressig höst. I natt sov jag 10 timmar. Vågar nästan inte tänka på hur länge sedan det var det hände senast. Jag tar pluggledigt några dagar, hoppas på att friskna till och komma ut i skidspåret snarast! Om jag inte kommer ihåg senare så passar jag på nu: God Jul!

    Gilla

    1. Ja, blir en sjuk nån gång så är det ju när kropp och skäl får slappna av. Så typiskt! Men kanske får du bara en snabbvända? Ett litet skrik från kroppen så där. Håller så tummarna för det! Hade tänkt ta upp längdskideåkandet i år jag med, men snön lyser onekligen med sin frånvaro… Annars håller jag med om att det är fantastisk träning och dessutom kanske den mest lyckobringande aktiviteten. Finns inget som gör i alla fall mig så helhetsglad som skidåkning i gnistrande landskap. Så hoppas hoppas att du får mycket sånt! God jul!

      Gilla

  3. Jag ska försöka träna en del kommande vecka. Jag har fått hålla tillbaka med träningen för att orka annat i höst (låter ju som en konstig ekvation, men ett aktivt jobb så har jag fått rörelse ändå). Men din plan låter förövrigt jävligt bra!

    Gilla

Säg nåt!

