2013: Frisk och fri

2013. Mitt friskaste år. Inte ens en förkylning har drabbat mig.

2013. Året jag kommer att minnas som det när jag blev fri.

Frisk och fri.

Året när jag orkade träna med kvalitet. Lyfta tunga vikter, se kroppen ändra form. Året när jag orkade arbeta med kvalitet. Lyssna, tänka, inte bli irriterad av tröttma, dö efter lunch. Helt och fullt koncentrera mig på det jag avlönas för.

Hur?

Genom att ge kroppen energi med kvalitet. Och, viktigast av allt. Kvantitet. Året när jag fattade att energirestriktion är ett sätt att straffa mig själv för fel jag inte ens begått.

Frivilligt sänkte jag min egen livskvalitet. Genom att hålla en för låg energikvantitet.

I år efter år efter år har jag tränat för hårt, ätit för lite, samlat en vidunderlig energiskuld. Min omgivning skickade betalningspåminnelser. Jag slängde dem. Min kropp tjöt om övertrassering. Detta uttag medges ej! Jag ignorerade den.

Varför orkar jag inte lyssna ett helt möte i sträck?

Varför tar energin slut efter ynka två kilometer spring?

Varför växer inte musklerna?

Jag gör ju allt jag kan!

Inte förrän jag själv råkade göra en stor amortering av misstag förstod jag hur livet kunde vara. Att jag kunde känna mig lätt och fri.

Känner du igen dig? Det vet jag att ni är många som gör. 2014 tänker jag ägna åt att riva dina kulisser. Slita ner ditt draperi. Öppna dina ögon för det liv som du är värdig. Ja, du är värd så mycket mer!

25 reaktioner på ”2013: Frisk och fri

  1. Härligt att läsa! Hajar verkligen till på din kommentar om vilken kal-nivå du legat på tidigare! Jeez, vad grymt att du kom ur det där!! För mig har 2013 varit fullt av insikter åt alla håll, utmaningar på många plan, inte bara tränings/hälsomässigt.Jag räknar inte med att nånsin bli klar, men tror också på 2014 som ett höjdarår.

    Gilla

  2. Toppenbra inlägg och vad härligt att höra vilken förändring du haft!

    Jag har bara varit förkyld vid ett tillfälle i år, vill jag minnas. Och trots tre barn i dagis- och lågstadieålder har familjen knappt varit sjuk alls.

    Mitt 2014 ska bli ännu friskare men framförallt ska jag ta fasta inläggets ”fri”! 2014 ska bli året då jag blir fri från en massa nojor och hang-ups. Jag ska förändra istället för att gnälla och släppa taget om negativa tankar och surdegar som bara vägrar försvinna av sig själva!

    Du är en inspiration! :-)

    God Jul!

    Gilla

  3. Underbart inlägg. Man blir glad. Härligt att du hittat din balans. Jag vill gärna höra mer om detta framöver. Du får riva hur mycket du vill i mina gardiner eller vad det var. Kram

    Gilla

  4. Helt enkelt bara: Ååååh vad bra du är! Och klok!

    Efter ett helt liv med strävan efter energiunderskott i perioder så börjar jag äntligen också fatta. Det kom mycket då jag började träna, flyttade fokus från smal, smal, smal till FUNKTION. Älskar det! Älskar att vara stolt över min kropp för att den kan, inte för att den går ner i små jeans.

    Gilla

  5. Så klokt och fint du sammanfattat ditt år.
    I hear you ♥ och jag känner att jag gjort ungefär samma resa.
    2014 – bring it on, med massor av kärlek!!
    Kram och ha det alldeles underbart de inkommande dagarna!!

    Gilla

  6. Men alltså! Så svårt!
    Jag tycker det är svårt att avgöra om låg energi = lite mat eller fel mat eller om det snarare är stress osv som påverkar. För i min värld gör man inte av med så himla mycket energi på bara nån timmes träning per dag med de liv vi lever och ett emeriöverskott ger ju inte bara ork som såklart är bra utan också plus på vågen! Som åtminstone jag inte önskar där. Hur ser du på detta med enegiekvation, in och ut?
    Jag blir ställd när vissa (inte du) tjatar om att de äter för lite, och ändå släpar på trivselkilon. Det går inte ihop i mitt huvud. Anser du att det snarare är en effekt av vad man äter än mängd?
    För om man ser till många som håller en lägre fettprocent så äter de ju ofta inte så mycket i mängd.. Svårt men intressant!

    Gilla

    1. Hej och tack för mycket bra fråga! Jag tycker inte att en ska ligga på energiöverskott om en inte vill gå upp i vikt. Gå upp i vikt kan en ju vilja göra för att en anser sig vara för för smal eller vill bygga muskler. Annars tycker jag att en ska ligga plus/minus noll. Veckans alla dagar. Det är att ta hand om sin kropp! Inte mer än den behöver, inte mindre.

      Men visst behöver vi mer energi när vi tränar! Att exempelvis springa en timme förbrukar en hel del energi och att styrketräna ökar ju förbränningen dygnet runt, eftersom mer muskler kräver mer energi och själva uppbyggandet som behövs efter nedbrytande träning behöver ju också stålars för att funka. Men det är inga mängder vi pratar om, kanske 300-500 kalorier (kalorier har en taskig klang för många, jag vet, och jag tycker inte att en ska hålla på och räkna, men det är ett tydligt mått och därför användsbart i det här fallet) per dag, dvs typ ett extra mellanmål, utöver det din kropp behöver för att funka (organ, hjärna osv) och hålla sig uppe framför den där datorn.

      Jag tror som du att låg energi nog ofta beror på stress, dålig återhämtning, ingen träningsvila, ingen reflektion, ingen frisk luft, ingen vardagsmotion, ingen glädje, etc. Men jag vet också att många gör som jag och ligger för lågt på energiintaget. I mitt fall låg jag i flera år på runt 1000-1300 kalorier om dagen och det försörjer knappt mina organ ens. Sen åt jag som tusan på helgerna, mest skräp. Så sorgligt, i efterhand. Och inte jätteovanligt, tror jag.

      Så, sammanfattningsvis, plus/minus noll är vad jag tycker att du ska sträva efter om du inte vill gå upp eller ned i vikt. Då kommer du också ha den där fina energin. Varje dag! Inte för lågt fyra dagar och skyhögt tre dagar. Då kommer du visserligen förmodligen också ligga stilla i vikt, men din kropp kommer att kämpa med att hålla balansen, inte nöjt segla på skön energi.

      Igen, tack för mycket bra fråga! Hoppas att svaret gav dig nåt?

      Gilla

      1. Och ps, om de som bär på trivselkilon äter mindre än de gör av med bör de gå ned i vikt, så tror jag. Sen finns det vissa faktorer, till exempel kortisolpåslag orsakade av stress eller sömnbrist, som påverkar kroppen att behålla det fett som finns. Men ett (någorlunda tilltaget, en brukar säga 500 kalorier om dan) underskott av energi betyder normalt viktnedgång. Jag skulle gissa att de i ditt exempel inte alls äter för lite. Kanske äter de igen eventuellt underskott (och mer därtill) på helger eller så, eller småäter utan att tänka på hur mycket energi det faktiskt blir. Jag vet att det finns de som helt förkastar energi in/energi ut som modell, men jag är inte en av dem, även om jag inte anser det vara svartvitt av exempelvis kortisolskälet ovan. Jag tror att du blir smal om du bara äter en påse chips om dan, men du kommer förmodligen inte att ha en platt och lugn mage, schysst hy eller starka, snygga muskler :)

        Gilla

      2. Jag tror som du och håller absolut med. Jag tror att det finns en risk med att prata om att en äter för lite och inte fel. Det senare är egentligen en bättre förklaring, anser jag. För som du säger, när en äter ikapp på helgerna äter en ju sammantaget inte för lite. Och att lägga till mer (mat) i det läget ger visserligen kanske mer (bättre) energi men då måste också helgätandet minska för att inte leda till viktökning.
        Detta med kalorier tycker jag absolut inte man ska förkasta alltför hårt. Det kan vara ett bra verktyg, faktiskt.
        Men såklart inget att stirra sig blind på.
        En sak som är himla intressant är detta med småätande. Jag har två hundar och där blir det så otroligt tydligt att många bäckar små… Jag har tränat dem mer på sistone och således gett mer gottebelöningar. Och deras vikt har salta men säkert ökat. Trots att jag ger väldigt energisnålt gotte och dragit ner på maten.
        För min egen del då jag försöker tappa vikt är småätande i form av mindre men ofta mål dock en framgångssaga, för på det hela taget äter jag då mindre utan samma hunger. Men jag får bättre energi och känner mig starkare, gladare och mer tillfreds ändå när jag äter mer sällan och större mängd. Så svårt där att hitta rätt!
        Nu tror jag att det blev lite sidospår, men det är himla intressant att diskutera. :)
        Och mycket mer komplext än många tänker.

        Gilla

Säg nåt!

