Fläskfilé för 29.90

I dag såg jag fläskfilé för 29.90 kronor kilot. Trodde inte att det kunde vara sant. Att det verkligen hände.

Ovärdigt. Ett djur med puls och själ och impulser och initiativ. Som dödas och säljs ut, billigare än vatten från en kokosnöt. Billigare än en bar. Hur gick det till? Vad hann hen ha för liv?

Jag vill inte veta.

Allt oftare hör jag oss prata om vad vi äter och vad vi verkligen vill äta. För att bli våra bäst jag. För att avgifta oss och en redan allt för skadad värld. Men alldeles för få gör något åt det. Trots att utbudet i matbutiken bygger helt vad vi vill ha. Det är vi som bestämmer. Och vi får vad vi betalar för.

Köp inte kött för 30 kronor kilot, snälla ni! Förnedra inte djuren, din kropp eller ditt förnuft.

Det finns så många fina alternativ.

19 reaktioner på ”Fläskfilé för 29.90

    1. Alltså det var inte menat som ironiskt, utan jag tycker verkligen synd om djuren, även om vi äter kött här hemma flera ggr i veckan. Tänker på förra veckan när jag var i Strömstad och handlade tillsammans med typ halva Norge, det var sån sjuk kött-hets att jag nästan blev iallamående. En affärsgubbe kom ut med en hel hög med just billiga fläskfiléer och norrmännen fullkomligen kastade sig över det.

      Gilla

  1. Jag håller med dig!!
    Men…. i det här ämnet måste man även tänka på att ex.vis ensamstående mammor är glada om de har mat på bordet varje dag. Om den kostar 29 kr har de nog inte ”råd” att tänka på var djuret har varit. I de fallen vill de att maten är så billigt så möjligt. Även om de flesta rent moraliskt hade velat äta 200 kr/filéer så går det inte alltid.

    Gilla

      1. Alldeles för få. Det är just det som är min poäng. Varför köper folk dåligt kött framför bra grödor? Oavsett deras ekonomi är det ett val. Ingen måste köpa billigt kött. Det finns alternativ. Lika billiga alltså, jag pratar absolut inte om dyr biff.

        Gilla

  2. Köps aldrig hem någon gris här, sedan jag tog över i köket är det enbart firrar och kyckling som tar sig hit. Allt mer sällan, bör dock tilläggas, 5 av 7 dagar är veg. Igår sa till och med Mr att man mår så mycket bättre av vegetarisk kost. Ja, jag satte nästan äpplet i halsen.

    Gilla

  3. Väldigt bra inlägg som verkligen behövs! Jag tror många väljer att blunda. De vill egentligen inte stödja dålig djurhållning, de ryser av bilder på grisar med avbitna öron, fastspända suggor med kultingar. Men så lockar ändå det låga priset och de väljer att blunda: ”Den här grisen har säkert haft det bra? Visst!?”

    Gilla

Säg nåt!

