Bra grejer just nu

  • Nittonåriga snowboardsnubben som lackade ur på att nakna tjejer användes på ett osmakligt sätt i samband med en tävling. En vettig man i en ibland chockerande omodern värld. Det finns hopp! Läs här.
  • Hittills bästa listan jag läst över vitt skilda men oh så verkliga skäl till att många av oss drabbas av depressioner. Jo då, det kan bero på allt från läbbiga tungmetaller till brist på motion eller överkonsumtion av värdelösa prylar. Inget är enkelt och ensidigt och det är inte dig det är fel på. Se här, hittad genom Sabina välbefinnaren.
  • Boken Hunger fix som Cecilia Duberg skriver om här. Återkommer snarast med fullständig recension!
  • Varm choklad. En av få vettiga grejer med vinter!DSCN0660
5 reaktioner på ”Bra grejer just nu

  1. En intressant lista det där! Jag reagerade speciellt på nr 8, promoting depression. Jag kom att tänka på att själv vara medveten om att man har en känslighet ibland kan vara negativt. Jag har märkt det med mig själv. Eftersom jag känner igen mina tecken på dåligt mående så bra tycker jag det finns en risk att jag blir alltför uppmärksam på tecknen. En dålig dag blir ett varningstecken och så tänker jag alltför lätt ”jaha, nu är jag på väg att bli deprimerad”. Och måste hela tiden påminna mig om att man kan vara lite nere och trött utan att det är så allvarligt. Det blir en balansgång mellan att vara uppmärksam på sitt mående och samtidigt inte ta småtecken på för stort allvar. Och speciellt denna tid på året när det är mörkt som bara den blir det extra tydligt, jag får gång på gång påminna mig om att det är helt okej och ganska normalt att vara tröttare och mindre effektiv och driven just veckorna före jul, för det bara är så. Och så får man göra det bästa av det hela och mysa mycket, tända många levande ljus och omge sig med fina människor!

    Gilla

  2. Jag tycker att det är bra att det lyfts att denne person sätter ner foten mot sexism och snedvridna könsroller. Men jag tycker att expressenartikeln om det inte alls lägger fokus på att han satte ner foten mot sexism, utan att han där hyllas för typiska ”manlig” agerande och sitt idrottande. Varken rubriken eller innehållet i den artikeln lyfter problemet med sexismen eller objektifiering. Jag blir som sagt glad över att han valde att visa att det inte är ok, men besviken på hur hans agerande framställs i media. Även tränaren missar att lyfta sexism och objektifiering utan fokuserar på hans agerande, tränaren berömmer honom för att ta plats – något som ofta benämns ”manligt”. Jag kanske bara svamlar nu, jag blev på sätt och vis glad över att läsa att han agerade, men hur artikeln är skriven (trots att det var i sportdelen) lämnar mig med en rätt unken eftersmak.

    Håller för övrigt med Fanny om att det är upplyftande att läsa din blogg eftersom du berör och visar bredd!

    Gilla

  3. Härligt att det även finns bra grejer i denna oftast hårda och orättvisa värld.. har nog själv svårt att se det positiva, brukar oftast se det sjuka här i världen och bli arg, förbannad och upprörd. borde kanske bli en mer harmonisk människa men det brukar ändå bli att jag är den där arga feministantirasisttjejen, men det får man väl inte säga i detta jävla land.. ;)

    bra gjort av den där ( för mig helt okända killen.. ) men det är också så synd att så fort en kille bara höjer rösten liiite mot all sexism så hyllas han som en hjälte. när en tjej gör det så är hon tjatig/överkänslig osv.. men å andra sidan så är vi alla produkter av vår tid och snubbar uppmuntras ju inte direkt att kritisera sexism och problematisera könsrollerna. summa summarum: big up till killen för det han har gjort men sorgligt att det är så det behöver vara, för att inte tala om att en sådan video ens kan produceras idag 2013..

    Lång kommentar som inte direkt rör hälsa och träning men jag säger det igen: det är det som är så himla bra med din blogg, att du även tar upp andra saker och ger en bred bild av dig! ( en otroligt bra bild, smart, rolig, snäll och stark!) :)

    Gilla

Säg nåt!

