Tappat greppet

20131216-104652.jpg

Min måndag startade starkt! Ruggigt pigg och lyftsugen. Dock sjukt irri att jag numera begränsas av mitt grepp – långt innan de tränande musklerna ger med sig.

Allra svårast är raka marklyft. Där skulle jag definitivt kunna ta mycket tyngre, om det inte vore för att jag hela tiden tappar stången. Måste verkligen träna upp… händerna..? Hur gör en det?

Minns att min highschool sweetheart hade typ en fjädertångliknande grej som han satt och tryckte på. Hans idrott var dock hockey så jag fattar inte varför. Tappade han ofta klubban?

Minns ej.

Klart är i alla fall att jag ska googla loss på greppförbättrande träning i kväll. Och du är givetvis mer än välkommen att ge tips!

Annonser

27 reaktioner på ”Tappat greppet

  1. Jag hade plötsliga problem m greppstyrkan i marklyften efter en tids uppehåll. Mkt frustrerande. Och fick prob i underarmarna av rodd och latsdrag. Men jag bara fortsatte köra på som vanligt och accepterade de vikter jag kunde ta. Körde fler set i stället kanske. Och det måste ha löst sig på så vis för nu har iaf inte tänkt på det på ett tag. Men det där kan nog gå lite upp och ned. Många bra tips här för nästa gång det sker!

    Gilla

  2. Jag tycker det är bra att ibland träna handled och underarm specifikt också (och många andra bra tips här!). För att stärka och pregab typ. Att göra den där lilla upp och nedåtrörelsen i handleden med en lätt vikt i handen, och att rulla en lätt skivstång bakom ryggen från handlov ut mot fingersprtsarna och tillbaka.

    Inte för att jag själv gör dem så ofta… Men jag lyfter sällan så tungt eftersom jag har en förkärlek till lågintensivt och måånga reps :)

    Gilla

    1. Åh vad jag är avundsjuk på dig som känner kärlek för det! Nu är jag nere på tio reps men tycker att också det frestar på mitt tålamod i exempelvis marklyft..! Max och explosivitet, det är min grej! ;=)

      Och tack för tips, just den har jag tänkt på, tror att den passar väldigt bra!

      Gilla

      1. Och jag är avundsjuk på de som lyfter tungt! För jag anar, innerst inne, att jag gillar lågintensivt så mycket för att jag är rädd för att ta riktigt tungt. Men också för att min kropp är lite… som en gammal tants, och mina leder är lite känsliga. Då känns uthållighet och lättare vikter bättre. Visst försöker jag lyfta tungt som omväxling ibland också. Jag tror också det grundar i sig i, förutom rädslan och ”skruttigheten”, att när jag verkligen lärde mig träna på riktigt för 6 år sedan låg fokus på lågintensivt eftersom jag tränade inför en lång bergsvandring med PT under några månader. Det var där det började på riktigt liksom, löpträningen blev på allvar istället för slöjoggande, och gymträningen fick sig en skjuts. Det satte liksom en standard för hur jag ville att träning skulle vara och upplevas!

        Gilla

  3. Många bra tips du fått. Mitt tips gör dig inte starkare i greppet, men, men…. Dragremmar. Vid de tunga lyften. Gör några set med lättare vikt, mixat grepp då det börjar kännas tungt och dragremmar vid de tyngsta lyften. Du kan ju ändå träna upp greppstyrkan. Så att du sedan vid de som kändes tunga kan köra utan. Och ta till remmarna då du ökar på vikterna. Älskar raka marklyft och kan ha mycket högre vikt då jag använder remmar. En del kallar det fusk, men so what liksom ;-) Så gör jag.

    Gilla

  4. Jag har sånna där saker att klämma på som man tränar greppet med. Tyvärr tar jag mig sällan tiden att använda dem men dom finns!
    Jag har precis samma problem som du och jag använder mig av dragremmar för att kunna komma upp i tyngre vikter trots att greppet sviker, toppen!
    akta dig bara för att träna med den jämt, du vill ju trots allt bli starkare i greppet och då behövs det ju övas på…
    Kör så det ryker min starke vän!

    Gilla

  5. Har börjat med en grej när jag är på gymmet där det finns armgångsstege men med lite kreativitet kan man få till det lite varstans. I alla fall, greppa tag om något ovan huvudhöjd med en eller två händer och häng kvar så länge det går eller om du sätter någon tid. Upprepa seda valfritt antal gånger. Jobbigare än vad man kan tro… :)

    Gilla

Säg nåt!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s