Rasar lite ba

Skärmavbild 2013-12-06 kl. 23.49.06 Skärmavbild 2013-12-06 kl. 23.49.45

Skärmdumpar från tildaf.wordpress.com.

I kväll råkade jag ramla på det här helt fantastiskt roliga och tiopoängiga blogginlägget som du faktiskt måste läsa.

Sedan scrollade jag vidare till tjog av härliga kommentarer. Och ohärliga. Det finns några grejer som jag önskar att vi alla ska sluta säga. Det ena är givetvis allt som börjar med ”alla vi killar tycker att tjejer ska vara…” eller ”vi tjejer tycker att alla killar är helt…”. Det är bara klumpigt i förhållande till alla parter.

De andra grejerna följer nedan. Lyssna noga nu, jag önskar så mycket att du aldrig ska säga detta:

  • ”Jag föredrar att umgås med killar, det är mer raka rör. Tjejer är så falska, de snackar bara skit…”

DU snackar skit NU om du inte märkte det? Sluta dra hela kvinnokönet i gyttjan bara för att du vill låta kool. Det är inte koolt att hugga alla sina systrar i ryggen, alla tjejer snackar inte skit och det är inte alls alltid raka rör med alla jordens karlar. Om jag hade fått en peng varje gång jag hört den här dumheten, alltså.

Jag blir på riktigt så himla superledsen när jag hör någon säga sådant här. Du får gärna umgås med endast killar om du vill. För att du gillar just dem. Inte för att du vill passa på att säga att vilka killar som helst är bättre än alla världens tjejer, som bara är backstabbande våp. För då är det du som skär prydliga fuck you:s i dina eventuella tjejkompisars ryggar. Snyft.

  • ”Det är vi själva som är problemet (insert valfritt problem: utseendehetsen, perfektionismen, prestationsångesten, viktproblematiken, stressen, utbrändheten), det är vi tjejer som hela tiden ska tävla med varandra. Tjejer är så avundsjuka, missunnsamma, elaka, falska… Allt är vårt eget fel.”

Nej, nej, nej! Tjejer ÄR inte generellt på något särskilt sätt och alla tjejer i världens liv GÅR INTE UT PÅ att hata på varandra. Det finns strukturer, det finns historia, det finns en bakgrund till att vi kvinnor fortfarande har lägre löner, är mer drabbade av psykisk ohälsa (jo, i det här sammanhanget passar uttrycket), fortfarande, på 2010-talet, statistiskt sett drar ett tyngre lass hemma än vad männen gör. Vi har helt enkelt alltid varit andra klass. Det går i rätt riktning, men generellt sett är vi absolut inte framme än. Tror du verkligen att det bara beror på att vi genom årtusenden har varit missunnsamma MOT VARANDRA?

Ibland blir jag så trött.

Sen får jag lust att slåss. Bildligt, alltså. Slåss för alla häftiga, härliga människor. Inte mot dem.

Själv identifierar jag mig för övrigt främst med en Alvar Aalto-vas. Ba så ni vet.

12 reaktioner på ”Rasar lite ba

  1. Alltså, jag har blivit allergisk bara mot ordet tjejer. För att det så ofta följs av ”ni/vi tjejer är/ska vara si och så”. Eller nån annan skit. Och för att en snubbe på posten alltid alltid alltid hälsade ”Hej tjejer!” tills jag bara kunde morra till svar.

    Gilla

  2. Jeanna! Så glad jag blev av att läsa det här! Skriver under på varje ord. Visst har det skett en del framsteg, men oj vad lång väg det är kvar. Och så viktigt det är att se hela bilden, se strukturerna vi alla är påverkade av. Herre.min.je vad viktigt det är med sådana här texter!

    Gilla

Säg nåt!

