Träna excentriskt för din första pullup

CasallSTRENGTH_GROUP_0141-1140x460
Bild stulen från Casall

I höstas lade jag in excentriska pullups (som chins, fast med supinerat grepp, handflatorna mot dig) i mitt ryggpass. Greppade stången, hoppade upp i toppläge, sänkte långsamt ned mig. Började om.

Under en rast förra veckan upptäckte jag plötsligt att jag kunde dra mig upp själv. Whoppa! När jag testade på gymmet i dag fixade jag fyra stycken. Ba så där.

Vad hände?! Så kul.

Så: orkar du inte dra dig upp själv – hoppa upp och träna excentriskt på vägen ner. Mata så många du orkar. Det är kul att vara stark!

5 reaktioner på ”Träna excentriskt för din första pullup

  1. Åh, hatkärleken jag känner för chins och pullups finner inga gränser! De blir aldrig lättare, även om jag klarar fler (märkligt nog? De är fortfarande pain liksom) men idag var de sådär fantastiskt roliga när jag hängde på 10 kilo runt midjan och orkade 5 set (5,5,5,4,3) !! Döm min förvåning där liksom, kände mig som hulken! Imorgon lär jag känna mig som quasimodo. Eller hur det stavas.
    Men yey på oss som plötsligt är värsta pullups-mästarna :D

    Gilla

  2. Men sluta!! Jag har gjort excentriska i en evighet (love em!) men varje gång jag försöker dra mig upp själv så hänger jag där som en död säl (eller valfritt djur som kanske har armar att hänga i). Jag tror kanske att jag är något slags unikum som inte har samma muskulära utveckling som vanligt fölk. Det är okej. Jag är i alla fall snygg.

    Gilla

  3. Jo det här tror jag på. Och man ju göra liknande med en så enkel (?) övning som armhävning. Börja nerifrån. Får väl säga grattis i efterskott till att du klarade det praktiska provet. Jag är också sugen på att utbilda mig vidare. Tycker dina skäl är alldeles utmärkta. Vi behöver motvikter till allt som heter hets, svält och extremer. Jag tänker mig att du är en sådan. Hoppas att det går bra med det teoretiska också! Hälsar Emilia

    Gilla

    1. Tack snälla Emilia! Jag hoppas att jag är just sådan. Jag vill verkligen förmedla just det. Tycker def att du ska utbilda dig vidare om du vill det! Jag vill redan göra det själv. Det finns så oändligt mycket att gräva i, både på egen hand och med ledning av experter. Vilken fantastisk värld vi har hamnat i va!

      Gilla

Säg nåt!

