Mimmi började träna i augusti

imageHörrni! I dag vill jag presentera någon alldeles ljuvlig för er. Mimmi. Hon började träna i augusti och är redan hooked. Följ henne här under vintern!

Någon som känner igen sig?

Hej!

Jag heter Mimmi, är 32 år gammal och är sannolikt den mest osannolika nyfrälsta friviktaren du kommer läsa om idag. Det är en sliten klyscha men sanningen är: kan jag kan tamejtusan alla. Jag vet inte riktigt vart det började.

Det var i alla fall inte när jag ”hade mensvärk” konstant åren 93-99, konfronterades med skolgymnastiken och konstaterade att jag var den enda som fick håll efter 400 meters löpning.

Inte heller tror jag att det har startat på någon av alla de otaliga efterfester hängandes ut genom ett fönster med en ständigt tänd cigarett som har förekommit de senaste 15 åren. Och om sanningen ska fram, fortfarande förekommer. Det är inte så ofta längre bara.

Det började nog inte ens när jag vintern 2005/2006 flyttade ut på landet för att jobba som hästskötare. Jag blev visserligen rätt stark där. Hästbajs är tungt, för att inte tala om hur effektiv träning det är att hacka ut 25 skottkärror fruset spån dagligen ur en smällkall bod i Norrland.

Eller om mitt eget åbäke till häst som hade en förkärlek för att hoppa över allt hon såg, vare sig ryttaren hade det i åtanke eller inte. Bakvända hinder, staket, barn (fråga inte), you name it, hon ville hoppa över det och jag var inte alltid helt beredd.

Jag fick däremot starka innanlår och en smått akrobatisk förmåga att alltid landa på fötterna vid plötsliga luftturer. Men det var inte där heller, för det där ledsnade jag på efter tre månader.

Ett frö kanske såddes förra vintern när jag provade yoga. Det höll dock bara över vinterhalvåret och när jag flyttade längre bort från yogastudion upphörde det helt. Mest troligt är det att det var i somras när tre saker till synes slumpartat sammanföll.

Jag köpte en ny cykel för att ersätta min stulna och jag hade en väldigt jobbig period på jobbet. Plus att min mamma i en kort bisats  mitt i en middag sa nåt om att jag såg ”lite rund ut”. Min mamma? Vilken mamma gör sånt? Min mamma är världens snällaste människa, hon skulle aldrig med flit såra vare sig mig eller nån annan men det hon däremot inte har är ett filter mellan mun och hjärna.

Jag surade lite men faktum är att hon nog gjorde mig en tjänst där.

Hur som helst så klev jag en dag ut från kontoret för att cykla hem, uppjagad och stressad, och stannade liksom inte. Innan jag riktigt hade reagerat på vad jag gjorde hade jag cyklat stora lovar i tre mil kring Stockholm på vägen hem. Och jag sov för första gången den veckan gott på natten. Dagen efter gjorde jag likadant.

Och på den tredje dagen, när känslan av att jobbet ville äta upp mig var påtaglig, gick jag på ett bodypump-pass på Nordic Wellness i Hornstull. Jag älskar det gymet. Inte minst för att det ligger i en källare där jag har ca noll täckning på mobiltelefonen och är onåbar för omvärlden.

Det här var i mitten av Augusti i år och sedan dess har jag tränat någonstans mellan 4-6 ggr i veckan, kan springa 8km utan att få håll och har övergett pumpen för en helt nystartad (och lite vinglig) resa in i världen av fria vikter, löpning (nåja, lunkning i alla fall) och crossfit/ruffie-inspirerad cirkelträning.

Jag började även där i början av hösten läsa här på Mina Träningstajts. Jag funkar så att när jag börjar intressera mig för något nytt så gör jag det smått maniskt och jag hade över en helg scannat av varenda träningsblogg på svenska och fastnade lite speciellt här på MTT tack vare den rimliga inställningen till mat, hälsa, träning och livet som jag upplever att Jeanna har. Så när Jeanna skrev att hon ville erbjuda några läsare gratis träningsprogram hoppade jag såklart på och skrev till henne.

Jag var helt säker på att det fanns bättre kandidater än en otränad 32-åring som aldrig hade satt sin fot  bland fria vikter vid den tidpunkten men jag fick vara med! Jag är jätteglad och tacksam för det. Ingen i min närmsta bekantskapskrets tränar något speciellt och det är fantastiskt att både få ett proffsigt gjort program OCH ha någon att bolla alla frågor som uppstår med.

Jag vill gärna kunna ge något tillbaka till Jeanna och jag kommer göra det genom att träna hårt, berätta för henne hur jag upplever hennes program/råd och om ni och hon  vill, gästblogga lite här på MTT om hur det går för mig?

Nu börjar det här bli långt men nästa gång tänkte jag berätta lite mer om vart jag står i dagsläget med träningen och hur mina mål ser ut. Har man frågor får man gärna ställa dom!

/Mimmi

..som hade en vilodag igår och redan längtar efter kvällens pass. Om någon för ett halvår sedan skulle ha sagt till henne att hon hade börjat  se vilodagar som frustrerande straff hade hon skrattat rakt ut.

***

Mimmi är min första kund! Hon var en av alla de som ansökte om ett gratis träningsupplägg i september och sedan dess har vi haft regelbunden kontakt. Då hade Mimmi tränat i typ två månader. Två månader! Hon resonerade redan som den värsta gymjunkie, noggrant påläst med full koll på alla begrepp. Helt träningssåld, alltså.

På den här korta tiden har Mimmi blivit så hooked att jag måste tjata om att hon ska ta vilodagar. Hon har vågat ge sig i kast med Olympiern  Hennes resa fascinerar mig och jag bad henne därför att skriva ner den här. Tack Mimmi för att du är onboard!

18 reaktioner på ”Mimmi började träna i augusti

  1. Vad härligt! Känner lite släkskap med Mimmi här. Jag har FÖRSÖKT träna förr men det har liksom aldrig blivit ihållande. Och så när jag började springa i Juni var jag fast på 3 sekunder. Jag tror att det har mycket att göra med dels att det var kul men också för att jag denna gång kopplade träningen till mitt mående och inte så mycket till kroppen. Eller jo, precis i början handlade det väl om att gå ned i vikt men när jag märkte hur bra jag mådde släppte det rätt kvickt :-)

    Gilla

Säg nåt!

