Att se bra ut borde betyda allra minst för en fantastisk maskin

Igår fick alla i klassen ställa sig längst fram och plädera för varför just vi ska anlitas som personlig tränare. Utan att jag visste om det hade mitt tal stora beröringspunkter med den här forskningen om kroppsuppfattning, som du säkert läste om i flera andra bloggar igår.

Att kroppen ska användas, inte tittas på. Att plöja över idealen och njuta av den häftiga mackapär kroppen faktiskt är. Vad som händer i hjärnan när du tar i. Nyttjar dina krafter. Varför, varför, varför skulle det vara så att vi har en kropp främst för att den ska vara FIN?

Varenda en av oss hör hu idiotiskt det låter. Egentligen.

Den känslan vill jag inspirera till.

Roligt nog kunde jag bygga mitt tal på ett inlägg som ligger och väntar på att publiceras här. Om varför jag valde att bli PT. Stay tuned!

9 reaktioner på ”Att se bra ut borde betyda allra minst för en fantastisk maskin

  1. Vad glad jag blir över att läsa det här! Jag blir nästan skrämd över den utseendehets och fixering som råder. Jag tror att denna hets/fixering tar allt fastare tag om oss, och jag tror att behovet över att ge folk utseendekomplimanger hela tiden bidrar till att det blir än värre. Missförstå mig rätt, jag tycker inte att det ska bannlysas att ge utseendekomplimanger, men jag tror att det är för mycket av den varan för att det ska gå att skärma bort sig från hetsen. I alla sociala medier, och när folk träffas, är det väldigt många kommentarer om utseende. Många gånger vill folk väl, men jag tror att det ger bakslag i längden och att det då bidrar till att det blir ännu viktigare att vara fin. Jag hoppas att jag inte är allt för osammanhängande.

    Gilla

    1. Det är för att vi har för lite annat vettigt top of mind. Ibland tänker jag att vår sociala kompetens blir allt sämre. Vi orkar liksom bara kommentera det vi ser: väder, kläder. Och hur mycket vi har att göra, hur upptagna vi är. Hur blev det egentligen så här?

      Gilla

  2. Åh, SOM jag vill läsa de där inläggen. Är supernyfiken! :D
    (och så minns jag även min egen presentation som handlade om typ samma. Och att jag var dödsnervös) Men du är väl ganska van vid att stå och prata inför fölk?

    Gilla

      1. Haha, visst är det så!!
        Jag tänkte först att ”herregud, detta gör vi ju på redovisningar i skolan hela tiden. Hur farligt kan det vara?” Men det kändes så jävulskt blottande att prata om sig och sitt. Skakis i knäna :D

        Gilla

Säg nåt!

