Tro inte på alla ”experter”

Förra veckan visade jag mannen ett nytt ben i min axel. En riktigt hård klump ovanför skulderbladet. ”Det där är inget ben. Det är en stenhård muskel”, sa han. Några dagar senare gick jag och klumpen på massage. Det knastrade och knakade när massören for över mina värkande axlar. Betydligt mer än när en bara är lite stel, om ni förstår.

Jag själv knöt ihop det med något långt bak i hjärnan, att bindväv kan stelna till och därmed klicka och knastra när det mjukas upp. Så trodde dock inte massören: ”Det är brosk som har lossnat, men det kan elimineras med massage”, förklarade han.

Ja… ha… tänkte jag, ytterst förvirrat. Och lite förskräckt.

Gick genast till skrivbordet för att mejla min teammejt Helena, som är kiropraktor.

”Haha! Brosk som har lossnat hoppas jag verkligen att det inte var” svarade hon. Och förklarade att det nog bara var senor som gled över ben, alternativt att de spända musklerna hoppade undan från massörens oljiga händer.

Tänk alltså. Så lätt det kan vara att förvilla och förvirra människor. Där gick jag och trodde att mitt brosk hade lossnat.

Kritiskt tänkande. Koppla aldrig bort det!

9 reaktioner på ”Tro inte på alla ”experter”

  1. Iisch, detdär är inte skoj. Alls. Har valsat runt med ett och annat genom åren till massörer och andra terapeuter och jag slutar aldrig förundras över hur olika de uttrycker sig. Och inte minst – ibland går man hem och känner sig nästintill färdig-för-soptippen, för att hos en annan få beskedet att jamen, dethär fixar vi! Som du säger, det kritiska (och frågvisa!) egna tänkandet!

    Gilla

      1. Nej, men samtidigt….om jag är hos en läkare så har jag grundinställningen att hen vet vad hen pratar om. Det är klart man reagerar om nåt låter väldigt konstigt men jag köper nog ganska mycket som någon säger till mig, vad vet jag liksom. Det känns inte som jag är i positionen att ifrågasätta…

        Gilla

Säg nåt!

