Övningstips för en stadigare höft

DSCN0477 DSCN0480Alltså, varför publicerar jag de här bilderna? Jag vet inte. Stroke i själen, kanske. För det skulle inte alls bli ofrivillig vulgohumor. Det skulle bli en fin liten bildserie om min favoritvariant av övningen Musslan (den vanliga kan du till exempel se hos MarathonMia).

En variant som biter hårt i rava, närmare bestämt gluteus medius och minimus som hjälper höften att hålla sig stabil. Extra bra övning för dig som har löparknä, men många av oss andra är också ostadigare än vi tror. Jag älskar den och gör den varje kväll för att laga mitt onda knä.

Jo, jag fattar att jag ser rätt instabil ut. Mina killar kallar övningen ”Där solen aldrig skiner 2”.

”Där solen aldrig skiner 1” är Happy Baby. Jag tror att jag besparar er den i dag.

Ps, om du vågar göra övningen trots dessa bilder: ligg i fosterställning, lyft det övre benet enbart med hjälp av rumpan/höften. Ryggen ska inte hjälpa till. Sänk långsamt ned benet igen. Upprepa. Du kommer att haja. The pain will guide you. Den är tyngre än du tror. Jag kör 15*3, en gång om dan.

Puss!

28 reaktioner på ”Övningstips för en stadigare höft

  1. Hahaha! Vad rolig du är :)
    Jag är i alla fall glad att du publicerade de bilderna. Har letat efter en smidig övning utan massa utrustning för att stabilisera mina höfter, speciellt den högra. Hm..kan man ha höfter som är olika stabila? Det känns så i alla fall. Det är som om höger höft svajar omkring mer när jag springer och höger ben är liksom mer sårbart.

    Gilla

Säg nåt!

