Att vara nybörjare med skivstången

DSCN0406

Happy sofftjej efter gårdagens pb i mark

Jag visste knappt att mitt gym hade en skivstång förut. Behövde jag den, och det gjorde jag mycket sällan för jag var en hanteltjej, valde jag de korta, förpreppade. Har alltid gillat att se tyngdlyftning på tv, men har aldrig gjort nån koppling till min egen träning.

I senvintras introducerade Astrid mig för Starting Strength. De där två orden som växt in i mitt liv, tillsammans med den där skivstången som blivit så betydelsefull. Alltid game för en match med mig.

Men det tog alltså lite tid.

När jag en morgon stod och övade marklyft på så där 25 kilo med de korta stängerna kom en helt vanlig tjej och lassade på Den Långa Olympiern för att göra det samma med den. Va? Kunde hon kunde jag. Så jag började.

Igår kväll firade jag att jag lagt till 50 kilo på de där ursprungliga 25. 75. Säkert flugvikt för många ev er, ännu ett steg in i en ny, varm värld för mig.

Det är så galet roligt att hitta något alldeles nytt. Att slukas upp, försiktigt treva sig fram, bli allt säkrare, våga stanna kvar.

20 reaktioner på ”Att vara nybörjare med skivstången

  1. Har du kört SS som det är tänkt, 3 ggr/vecka? Eller kör du färre SS-pass och några pass annat? Vet att du skrivit om detta, men jag minns inte! Inte för att ditt upplägg är en absolut sanning, men det är alltid intressant att höra andras upplägg, tankar kring det och utfallet (vilket verkar bra :-).

    Gilla

  2. Jag vill. Jag vill.
    …och glad att jag vågat börja på. Ävenom jag mest lyfter min lilla stång härhemma nu bara. Men det var ju ett steg åt gången :)

    Heja dejjj!!

    Gilla

  3. Snyggt jobbat, 75 är kanon! Grattis!!!!

    För att knyta an till det jag skrev om att filma – när jag nu dokumenterade mina marklyft igår fick jag bra input från min coachande kollega – saker som jag ska jobba mer med innan jag höjer vikterna. Så – att filma för att vara säker på att formen är rätt är riktigt bra!

    Gilla

Säg nåt!

