BMI

– Tja. BMI på 29. Nästan fetma.

Så svarade min bror när jag frågade honom hur han mådde i kväll. Alla har vi våra sätt att kommunicera på.

För er som läser här är det här ingen nyhet: men BMI är verkligen ett helt värdelöst mått. Inte minst för någon som min brolla, som alltid har varit aktiv, sprungit och bytt sport lika ofta som PC-användare måste köpa ny dator för att den gamla har blivit seg. Efter att ha hållit på så i dryga 40 år tror jag att hans BMI är något missvisande.

Hans muskler gör siffran helt irrelevant. För att det ger honom extra tyngd.

BMI tar inte hänsyn till sånt.

Under den gångna veckan har vi pratat mycket om både kalorier och måttband, BMI och vågen. Vi har till och med mätt varandras fettmängd med kaliper. I varenda diskussion runt de här ämnena har lärarnas budskap varit det samma: lär inte kunderna att räkna kalorier, lär dem att göra bra val. Peppa dem att kasta ut vågen och undersöka hälsan med ögon, händer och välmående istället. Mät inte fettet på någon om det inte är absolut adekvat. Var försiktig med i vilken riktning du leder just den här människan.

Jag är så oändligt tacksam över all denna vettighet. Att det är tänket som lärs ut till moderna PT:s i dag. Vi vill ha en friskare befolkning, inte tvärtom.

Med det sagt lägger jag till en disclaimer, för det finns självklart de som vill och behöver hålla noggrann koll på sitt näringsintag, eller som väger sig med jämna mellanrum och mår bra av det. Där BMI:t stämmer perfekt med verkligheten eller där mängden fett på kroppen är högst relevant.

För en stor del av vår befolkning är fysisk ohälsa ett stort och reellt problem. För dem kan statistik kanske vara till hjälp.

Det finns också mängder av såna som jag och kanske du, som är nyfiken på alla de här grejerna och gärna gör diagram av lite vad som helst.

Men vi bör vara försiktiga med vad vi lär vem. Du vill troligen inte att dina egna barn ska räkna ut sitt BMI eller få dålig självkänsla när vågen pekar upp. De allra flesta mår nog bättre av att aldrig någonsin ägna en tanke åt sitt BMI.

19 reaktioner på ”BMI

  1. håller med dig, verkligen rätt att lära ut precis så! Om du bestämmer dig för att arbeta som PT framöver, är jag alldeles övertygad om att du blir en fantastisk sådan :) en sån jag själv vill ha!

    Gilla

  2. Härligt att höra att de lär ut såna sunda förhållningssätt! Skulle tro att många dussin-pts (sorry…) använder sig av sådana förlegade räknesätt. På samma sätt som de lär ut att man absolut inte får passera tårna med knäna i knäböj och att man kan göra situps direkt efter förlossningen (hoho, jag är visst på mitt mest generaliserande humör idag!!)

    När jag var överviktig och påbörjade min viktnedgång var mitt mål att hamna på ett hälsosamt BMI. Det gjorde jag, nu bryr jag mig inte. Väger mig ibland för att jag tycker det är lite kul och det påverkar mig inte, känslan och kläderna säger allt som behöver sägas.

    Gilla

    1. Hmm jag vet inte, jag ser ju mest till flashiga innerstads-pt:s och många verkar ha bra koll på saker och ting. Men generellt sett är det väl så att de många av oss, avsett yrke, tenderar att fastna i gamla mönster och kunskaper och gängor. Och det funkar ju egentligen inte för nån bransch! Särskilt inte om en jobbar med fölk. Nä, större ansvar för vidareutbildning säger jag! Det kan bli farligt för både kroppar och hjärnor annars.

      Gilla

  3. Jag håller med och håller inte med på samma gång. Jag tycker att man ska vara försiktig med BMI och något som är en självklarhet är att det inte ska användas på vältränade personer! Sedan tycker jag att folk som inte har en förståelse för vad BMI innebär och vad det visar och vilka felkällor det finns, inte alls ska använda sig av det. Tyvärr använder sig många i vården allt för lättvindigt av det och använder sig bara av BMI utan att även se till andra parametrar. Men det är ett bra och enkelt hjälpmedel. Majoriteten av befolkningen är inte så vältränade att BMI blir så missvisande. Tyvärr har vi idag blivit så vana vid att se kraftigt feta personer att vi har svårt att inse hur en person med ”bara” övervikt faktiskt ser ut. Att jobba med BMI vid överviktsbehandling eller underviktsbehandling är ofta ett ganska bra sätt då personen får ett mål och en siffra att jobba efter. Men det handlar om en vårdsituation då man som sagt även väger in andra parametrar och oftast tar en vikthistoria.Jag brukar neka vänner som ber mig räkna ut deras BMI, tycker det är totalt onödigt i ”vardagen” att veta sitt BMI, då det i såna situationer säger så lite och kan vara väldigt missvisande.

    Gilla

    1. Där säger du något väldigt viktigt som jag verkligen håller med om – alldeles för få mått inkluderar undervikt, men BMI gör ju faktiskt det. Om det kan hjälpa i underviktsbehandling är det verkligen toppen. Stor kram!

      Gilla

      1. Precis! Känner att jag måste lägga till (mitt inlägg var ju så himla seriöst, men hallå sånt här ju så intressant!), att jag verkligen tycker om din blogg! Tycker du verkar vara så vettig och även om jag många gånger har svårt för ”träningsbloggare” (hehe japp fröken surtant här), så tycker jag att du är duktig på att lyfta fram komplexiteten i saker och att allt inte är så enkelt. Så stor kram till dig och tack för en bra blogg! :)

        Gilla

      2. Men gulle dig för att du tar dig tid att skriva det här! Det värmer så mycket så du anar inte. Måste dock nyfiket fråga – vad är det du kan ha svårt för hos träningsbloggare? Mycket intressant tycker jag!

        Gilla

      3. Nu kanske den här kommentaren hamnar lite konstigt, men jaja!:) Jag kanske lät lite väl hård när det gäller vad jag tycker om träningsbloggare. Jag uppskattar verkligen det faktum att de jobbar hårt för något och verkligen brinner för det de gör och jag gillar att läsa träningsbloggar för att få pepp och få inspiration till träningen. MEN jag tycker många gånger de är alldeles för duktiga på att uttala sig om saker som de faktiskt inte kan tillräckligt om och rekommenderar sina läsare rena felaktigheter. T.ex. säger att forskningen säger något, men har varken läst orginalartikeln eller funderat en sekund på det där med källkritik. Folk lyssnar på dem/på er och det förstår jag, ni är inspirerande! Men ja nä jag är lite allergisk mot att bara hitta information och ställa upp det som fakta utan att ha en nog stabil grund att stå på. Detta gäller så klart inte alla och det är ju en sak jag gillar med dig, att du ifrågasätter och vänder och vrider på saker (även om jag inte alltid håller med dig, det gör man väl inte med någon? ;) ). Men där har du ditt svar i alla fall:)

        Gilla

      4. Jag håller helt med och hade en känsla av att det var svaret jag skulle få. Personligen tycker jag att också journalistik allt mer drar åt det hållet. I alla fall inom hälsoskråt. Det är så mycket rön och mystisk forskning från nåt apart litet universitet i tjosanhejsan som bara rewritas och trycks ut utan en tanke. Det stör mig. Själv tycker jag sällan att jag ger några direkta råd, men din kommentar gör att jag ska tänka ännu ett varv. Du verkar klok du! :)

        Gilla

  4. Jag är kluven till bmi. Jag tror egentligen att det är bäst att använda när man vill räkna ut viktstatusen på en större grupp människor och inte på enskilda individer. Samtidigt vill jag ner till det där normalvikts bmi:et för egen del. Det känns viktigt på något sätt, jag har alltid rört mej i det spannet förut. Fast egentligen spelar ju mitt bmi inte jättestor roll för mej. Jag tror absolut inte att jag är ohälsosam för att jag har ett bmi över 25 i dagsläget.
    Ändå känns det så viktigt? Det stör mej lite..

    Apropå att använda bmi vid fel tillfällen: När jag gick i högstadiet och hade någon typ av hälsoundersökning hos skolsköterskan räknades bmi ut. En tjej kom gråtande ut därifrån eftersom skolsköterskan deklarerat för henne att hon var överviktig. En helt normal tonårstjej med något extra kilo. Manbehövde ju bara se på henne för att förstå att det inte var någon fara med hennes vikt. Men snacka om att trigga ätstörningar! Jag blir arg bara jag tänker på det och hoppas att de slutat med det tillvägagångssättet nu. Man får hoppas det. Det var ju ändå över 15 år sen (gulp)

    Gilla

    1. jag blir också arg, mcyket för att jag var med om samma sak.. som 13åring var jag hos skolsyster på obligatorisk koll. Bmi räknades ut, vikt togs bla bla. Hon sa att jag låg i överkant och ”skulle vara försiktig” (liksom va?! vad skulle hända annars? jag var INTE på något vis smällfet) och vad hände..? Ja, två år senare låg jag inskriven med bmi på 14 och jag lider än idag av följderna från ätstörningarna.. små saker som egentligen ”oviktiga” personer säger – GÖR SKILLNAD. Små saker som människor gör och därmed indirekt lär ut, GÖR SKILLNAD. De påverkar och de kan lätt skada.

      Gilla

      1. Åh, liknande hände mig, fast det gällde vikt. ”Du ser verkligen inte ut att väga så mycket!” sa skolsyster efter att ha vägt mig. Nähä… tack..? Fy fan. Att de inte fattar bättre, seriöst?

        Gilla

Säg nåt!

