Varför har du ont?

IMG_7897-1Hur många här har någon gång varit skadade, räck upp en hand? Överbelastade? Fortsatt träna trots att ni har ont?

Själv dras jag med ett ömt – men ta i trä, allt bättre – knä, som ni vet. Medicinen har varit vila och att eliminera det som gör ont. Knäböj, klackar, löpning.

Men vad är orsaken? Sådant pratar vi om i plugget just nu. Varför vi skador oss, varför vissa trubbel aldrig tycks läka ut och hur en kan rehaba. Igår testade vi varandras rörlighet. Som ni alla säkert vet tas försämrad rörlighet i någon del av kroppen gärna ut någon annanstans. Har du strama hamstring, tja då kommer troligen ryggen att börja hjälpa till när du sitter där och försöker få fjutt på engångsgrillen i en halvkylig park i maj. Och vips kan du klocka in värk i ryggen.

Jag både jublade och blinkade bort en imaginär tår när mina hamstrings godkändes. Baksida lår, höfter och säte är de partier jag kämpar mest med i yogan. För ett år sedan kunde jag inte sitta med vare sig raka eller korslagda ben. Det går framåt. Tydligen såpass att jag kan räknas som rörlig! Galet kul.

I överkroppen var jag däremot överrörlig, precis som när jag var barn. Det kan också orsaka problem, exempelvis med spänningar då kroppen får kämpa lite med att hålla vilda, rörliga delar på plats. Starka muskler är dock svaret på det dilemmat. Tänkt på det, ni överrörliga. Bli starka! Bygg muskler!

Om jag skulle jobba som personlig tränare skulle jag för övrigt rekommendera yoga till alla. För rörligheten, spänsten, styrkan och andning. Mer yoga åt folket!

Har du koll på din rörlighet? Vilka är dina starka och svaga punkter?

18 reaktioner på ”Varför har du ont?

  1. Hej!

    Åh vad pepp jag blev av ditt inlägg. Är också galet stel i hamstrings och höfter och att sitta med raka ben och rakrygg (dandasana?) är min jobbigaste position just nu. Det går alltså att förbättra sig?!

    Gilla

  2. Känner mig ibland (ofta..)begränsad i träning. Är som du, överrörlig i överkropp och får problem med axlarna.
    Men nedre delen av kroppen.. skamligt stel!
    Att det ska vara så svårt att ta tag i den där yogan.. har försökt komma igång med det hemma framför video på datorn, men då är det ju svårt att veta om man gör rätt.

    Gilla

      1. Ja de har yogapass på mitt gym, men jag tror jag är för feg. Lite sådär att ”träna innan jag vill gå till gymmet”, ”städa innan städerskan kommer”. ;)

        Gilla

  3. Jag har fruktansvärt stela höftböjare och ska köra igång med happy hips en gång per dag när jag kommer hem, det påverkar framförallt när jag ska köra benböj och jag upptäckte häromdagen att jag inte kopplar i rumpan överhuvudtaget när jag böjer mig ned eller typ går i trappor. Kopplade på den en dag och gick runt med träningsvärk dagen efter trots att jag inte tränat. En ganska skrämmande insikt om man säger så. Men nu har jag fått den och kan jobba på det!

    Gilla

  4. Det är inte många delar av som är rörliga, har jag märkt. Nu har jag en kollega som fått för sig att han ska lura in mig på tyngdlyftning….mmmmm, känns inte riktigt som min grej, smidig som en bussterminal. Men det har iallafall fått fart på min rörlighetsträning. Höfter och bröstrygg är väl de mest akuta delarna där det krävs massiva insatser, men skam den som ger sig. Någon gång under nästa år borde jag kunna göra en ryckböj med olympisk stång.

    Gilla

  5. Åh mitt älsklingsämne nummer ett!
    Jag smyger in yogaövningar till nästan alla mina kunder under PT-timmen. För de som har fördomar om yogan kallar jag det rörlighetsövningar istället :p

    Gilla

      1. Ja faktiskt, rörelse som rörelse ju!
        Japp, det gjorde jag. På PT-delen hade jag Per Vikman och en Hans Nilsson som lärare, plus Micke och en tjej som hette Anna som sjukgymnast/naprapat. Så grymt bra utbildning enligt mig och duktiga lärare. Rörlighetsbiten var min favoritdel även om jag inte riktigt kunde greppa det där och då. Det är himla klurigt men man lär sig hela tiden nya sätt att tänka i arbetet och då förstår man mer och mer vad det var som sas där på utbildningen. Knasigt egentligen, men det tar tid innan svåra grejer kan sjunka in.
        Har du tänkt arbeta som PT när du får din licens eller går du utbildningen för eget intresse? :D

        Gilla

  6. Detta är så viktigt och jag önskar fler inom fler områden såg till hela människan – inte bara konstatera stel bröstrygg.punkt. Att allt hänger ihop och vi med oftast enkla medel kan få enmer balanserad kropp. Nämnde du yoga ;) ❤️❤️

    Gilla

Säg nåt!

