När äter du?

DSC_1500.JPGTvå rön har de senaste åren haft dragkamp inuti mig: vänta in hungern eller stoppa i sig något var tredje timma bara för att?

Jag tycker så mycket om Eva Forsberg Schinklers inlägg om att vänta in mättnadskänslan. I samband med det har jag också försökt vänta in min egen hunger innan jag kastar mig över nästa mål. Låta kroppen vila.

Det har gått så där. Kanske är min hungersignal inte så bra. Ofta har matthet kommit långt före tomheten i magen. Resulterat i omättlighet och taskig energi.

Igår påmindes jag om det där jag ju redan egentligen vet: Den som ger kroppen bra energi mellan varven gör troligen också bättre val. Den som aldrig hamnar i ett läge med skrikande kropp, tom på energi, kastar sig förmodligen inte lika snabbt över skräp.

Kan till exempel göras genom att peta ned nåt litet med jämna mellanrum. Det måste inte göras så svårt. Tack Kristina för det.

Det här vet jag ju. Hade bara förlorat det ett litet tag. Förlorat det i rön som säkert är perfekt för någon, men inte mig.

Nu testar jag att lägga om och väntar spänt in resultat.

Hur resonerar du? Äter du med särskilda mellanrum? Väntar du in hungern? Och, inte minst, tycker du att din hungerskänsla funkar bra som indikation?

42 reaktioner på ”När äter du?

  1. jag har precis som du varit rätt ”velig inombords” angående detta, och testat lite av varje. Har nu landat i det JAG trivs med; att inte ha några speciella tider eller mellanrum att hålla mig vid exakt (men det brukar bli rätt regelbundet och vid ungefär samma tider ändå nu för tiden) utan jag fokuserar på att ha tre huvudmål/dag, och mellanmål finns alltid nära till hands hemma, och jag ser alltid till att ha något med i väskan. Ibland äter jag det, ibland inte. Där låter jag hunger/sug/humör styra och gör det som du skriver inte så himlans komplicerat! :)

    Gilla

  2. Men vilka bra länkar jag hittar här!
    Jag känner mig typ ALLTID hungrig. Oavsett hur mycket jag äter, så tycker jag att mättnaden bara sitter i en timme, ibland kanske två. Så ofta äter jag varannan timme!
    Ska nog faktiskt ta o testa vänta längre o smutta mycket vatten. För jag känner mig ofta svullen o tung.
    Fick kostschema via en PTonline tjänst o enligt det ska jag äta sjuka mängder mat.. sure, det var gött i början.. men efter att ha läst om att balansera sin matsmältning så låter allt annat så fel.
    ”holistic tränaren” Cecilia Gustafsson skrev detta:

    ”Få av oss behöver äta så mycket som vi gör!
    Det är inte många som har det energibehovet och som inte har att ta av så att säga. Ytterst få i västvärlden dör av undernäring och svält jämfört med tvärtom. Ät inte som om du behövde utfordra dig, vare sig det är frukost, lunch, middag. Om du inte är grovarbetare, ultralöpare, kroppsbyggare eller vandrar över kontinenter. Mammas, vad duktig du är som äter så bra, kan du släppa, man måste inte äta upp allt på tallriken! Sluta att äta när du är lite lagom mätt. Vill du äta mer så fundera på varför du vill ha den tyngdkänsla och fyllnad det ger. Kan du successivt ordna upp det på något annat sätt? Beröring? Göra något som du verkligen går igång på”.

    Känns som en svår utmaning, men snart börjar jag jobba på förskola o kan inte äta när jag vill. ;)

    Gilla

    1. Hmm… jag är kluven till råden som du citerar. Jag håller helt med om det Cecilia skriver, men jag är rädd att den typen av uttalanden alldeles för lätt kan förvanskas och missförstås, så att det låter som att vi inte behöver någon fettreserv alls. Personligen tycker jag att det är viktigt att en har en liten reserv, sen ska den kanske inte vara jättestor för att det ska vara optimalt. Men vi kvinnor ska inte vara skinn och ben, då kajkar våra hormoner. Så tror jag. Nu vet jag att Cecilia inte menar så, men återigen, det är en balansgång. Att försöka bli lagom mätt och inte proppis är dock ett utmärkt råd!

      Är nyfiken på hur mycket mat din pt ville att du skulle äta? Är det verkligen för mycket? Det handlar inte om fler mål oftare för att hålla systemet igång?

      Gilla

      1. Ja det kanske hade kunnat omformulerats, men jag tycker iaf. att jag förstår tanken.

        Det är svårt att avgöra egentligen hur mycket mat jag skulle behöva för mina mål.
        Det var inte direkt ett personligt matschema då det enda hon gick efter var vikt, längd och vad jag åt till frukost.

        Såhär såg det ut:

        Frukost; 2 dl havregryn, halv banan, en proteindrink, 12-15 mandlar eller nöt.

        Mellisalternativ: 250 gram kvarg o en frukt eller smoothie på 2,5 dl mjölk, 1 dl bär, en skopa proteinpulver, 1 halv banan, 1 dl havregryn, eller pannkakor på 2 dl äggvita, en banan, 1 dl havregryn.

        Lunch: 150 gram kyckling/fisk/kött, 1,5 dl ris eller 3-4 potatisar, halv avocado + sallad.

        Mellis igen.

        Middag samma som lunch.

        Kvällsmat: omelett på 2 hela ägg och tre äggvitor + tilbehör, eller omelett på 7 äggvitor med tillbehör, eller 250 gram kvarg med 100 gram bär.

        BCAA under träning, vassledrink efter + en banan eller 4-5 riskakor.

        Ja det kanske är vad jag skulle behöva, men jag har å andra sidan sett att hon äter samma mängder och hon tävlar i fitness o bygger ju massa mer än vad jag är ute efter.

        Ja som sagt.. HUR vet man? Jag tyckte jag kände mig tung o pluffsig hela tiden.

        Gilla

  3. Jag kände mig träffad när jag läste ditt och Evas inlägg. Det lät så självklart och så bra, så härligt att lita på att kroppen säger till när den vill ha mat. Vem vill ha en stressad kropp liksom? Att inte mata den i onödan låter på pappret okomplicerat så jag började också prova, försökte lyssna in och samtidigt inte fundera för mycket. Äta när jag var hungrig och inte komplicera det för mycket. Men antingen så är min kropp för tyst eller så är jag för dålig på att lyssna för det där var minsann inte det lättaste. Efter träning exempelvis, direkt efteråt är jag sällan hungrig trots att jag vet att jag behöver mat. Sedan var jag och lyssnade på en föreläsning om ayuruveda och tröstätning och föreläsaren var så himla kunnig och bra, han sa att han rekommenderade alla att äta regelbundet. Att inte göra det kan också stressa kroppen. Enligt honom ger regelbundna måltider kroppen och matspjälkningssystemet ett lugn och en trygghet. Lite tvärtemot det Eva skrev alltså, trots att de lutar sig mot samma lära. Och jag andades ut och fortsätter hädanefter med mina 5-6 mål om dagen. Det mår jag bäst av!:)

    Gilla

  4. Känner nog inte hungerkänslorna så bra, blir mer skakig och matt vilket jag tycker är extremt obehagligt. Försöker äta var 3 dje timme.
    Tror det är bäst för min kropp
    Äta är det bästa på hela dagen, och tänkt jag gör det mellan 5-6 gånget per dag! Underbart!

    Gilla

  5. Jag följer nog mitt dagliga matschema till punkt och pricka, vill ha struktur. Ibland sker det undantag, men njaaa…gillar det inte. Jag mår bra av att äta var tredje timme, så jag fortsätter nog med det =)

    Gilla

  6. Tack vare jobbet äter jag regelbundet, vilket min kropp älskar. frulle 5:30, mellanmål 10, lunch 13, mellanmål 15:30 och kvällkäk vid 18. ungefär…sen kan det ju diffa på en halvtimme här där. Helgerna bli ju lite kaos eftersom 5 dagar i veckan blir regelbundet. :-) Jag håller mitt blodsocker och vikt bra på detta viset.

    Gilla

  7. Intressant. Jag har under lång tid hållit ca 3-4 timmar mellan målen men idag är mer hungern och träningen som styr. Jag har lärt mig att lyssna på kroppens signaler och vet vad jag mår bra av, det har tagit lång tid kan jag avslöja :-) Träningsdagar är jag noga med att fylla på, annars äter jag när jag är hungrig.

    Gilla

  8. Tror att min pf-period lärde mig att bli bättre på tolka hungers- och mättnadssignaler. T ex märker jag faktiskt att jag inte är hungrig på morgonen om jag ätit ovanligt mycket eller sent kvällen innan. När jag var sjuk senast och inte rörde på mig tyckte jag också att jag var mindre hungrig. Dock funkade signalerna sämre under själva pf-perioden. Jag känner en helt annan förbränningskänsla i kroppen när jag äter regelbundet, och mår bättre. Men skulle jag äta precis när jag vill skulle jag alltid äta. Ingen botten här alltså.

    Gilla

  9. Jag har de senaste 15-20 åren ätit regelbundet, ca var tredje timme. Blir svag, arg och grining om jag inte får mat, därför ser jag till att äta mellis även om jag inte är jättehungrig (fast oftast är jag hungrig). Min sambo tycker att jag är hungrig jämt men det är ju för att han äter mer sällan än mig. Samtidigt är det ju ofta han som får ta mitt svängiga humör om jag är hungrig. ; )

    Gilla

  10. Hmm. Ambitionen är med jämna mellanrum och låta hungern spela in. Verkligheten kan bli annorlunda. Jag är typ alltid hungrig (min matsäcks kapacitet är nog enorm!) så jag kan inte bara lyssna på det utan måste också vila i det faktum att jag ätit bra och mycket och nu borde klara mig i några timmar…

    Till vardags tänker jag numera cirka 4 timmar mellan målen men det blir lite konstigt eftersom jag ofta äter frukost runt 6 och sen är det inte lunch p åjobbet förrän 12. Antingen äter jag ett större mellanmål vid 10 och skjuter på lunchen till 13 (promenerar innan tex) eller så äter jag lunch redan vid 11 om agendan tillåter och äter ett större mellanmål på eftermiddagen. Sedan middag hemma vid halv sex-sex.

    Just att äta ett större mellanmål istället för två små känns bättre för mig eftersom jag behöver mycket för att bli mätt. TIll vardags alltså i regel 4 mål jämnt fördelade över dagen (lägger mig ju oftast väldigt tidigt, denna vecka har jag inte varit upp efter 21 någon kväll…) och lediga dagar blir det något mer på kvällen.

    Och när det gäller kost och hälsobiten så tycker jag både det är intressant och uttjatat – det beror på var jag själv befinner mig för tillfället :-). Just nu kämpar jag för att äta bra (utan att ha koll på hur mycket, gärna myyyycket) och undvika skräpet. Och det är en kamp! Men varje gång jag gör ett bättre val så klappar jag mig själv på ryggen. Dock irriterar jag mig på att om jag vill bli av med fluffet (och det vill jag – fast utan att anstränga mig) så räcker det inte bara att äta bra, jag måste äta mindre också.

    Gilla

  11. Det är lite olika. Jag FÖRSÖKER äta regelbundet, även om jag inte är hungrig. Som du säger; jag tror på att fylla på energi INNAN den tar slut!

    Sedan finns det ju dagar när man har så oerhört mycket att göra att man glömmer både mat och hungerskänslor. Som tur är, är de väldigt få…… :-P

    Gilla

  12. På grund av mina sjukdomar måste jag äta ofta och lite. Magen rasar annars. Det gör den iofs ändå. Skit. Glömmer att äta mellanmål, det är inte bra. Tips för att komma ihåg?

    Gilla

  13. Jag har länge ätit var tredje timme, utan undantag och mått toppen av det. Nu har jag de senaste veckorna testat på Periodiska Fasta 16:8 och äter snarare varannan timme under de 8 timmarna (för att få i mig tillräckligt med energi, jag vill inte ligga på underskott just nu) och det fungerar också bra. Men det här med hunger… Svårt. Skulle jag enbart lyssna till det så skulle jag förmodligen vissa dagar inte äta speciellt mycket alls och vissa dagar äta konstant. Nej för mig fungerar planering och struktur bättre…

    Gilla

      1. Ja alltså det blir varannan timme och ibland 3 timmar mellan målen. Två större mål och resten småmål. Idag ex åt jag stor lunch kl 11, en bar kl 13.30, ett äpple och en kopp te kl 15, En keso med nötter kl 16:30 och en middag kl 19… Det funkar bra men jag saknar mina tidiga frukostar… Får se hur länge jag fortsätter.

        Gilla

  14. När jag skulle komma tillbaka till att få en bra relation till mat åt jag var tredje timme eftersom jag inte visste ”hur man var hungrig” då jag tryckt tillbaka det så länge. Nu litar jag på hungerindikatorn helt och det fungerar bra. Ibland var tredje timme ibland var sjätte – beror på hur mycket jag ätit och rört mig helt enkelt :)

    Gilla

      1. Det kom mest automatiskt. När jag blev trygg i mig och kroppen så slutade jag tänka så mycket och bara gjorde de kroppen ville – precis som det ska vara. :-)

        Gilla

  15. Jag kör Periodisk Fasta, i stort sett varje dag, sedan förra sommaren (2012) och äter första gången runt lunch (kl 12), sedan middag runt 18 och kanske nåt 19.30 (proteinshake t ex). Min energi är aldrig låg och jag mår bra av det.

    Tränar jag på morgonen tar jag någonting innan numera och något efter, för att se om det gör något skillnad i styrka och återhämtning (som tidigare inte var nåt problem egentligen).

    Gilla

      1. Jag läser allt du skriver men märker att jag blivit dålig på att kommentera. Ska skärpa till mig där! :-)

        Vad var det med PF du gillade men inte tillräckligt mycket för att fortsätta?

        Gilla

      2. Att jag slutade småäta! Dock tränar jag nästan alltid på morgonen så den biten blev knölig. Dessutom älskar jag att äta frukost ;-) Perioden gav mig dock precis det jag ville, bättre ätmönster, vilket jag uppskattade. Nu behöver jag dock just dit igen… ;-)

        Gilla

  16. Jag äter varannan till var tredje timme. Oftast är jag hungrig redan då men är jag inte det äter jag ändå eftersom jag mår bra av det. Går jag för länge utan mat blir jag ett riktigt monster! Det är fördelen när man har småbarn, jag äter med dem och som dem. Vi äter mellis och har fruktstund tillsammans:)

    Gilla

  17. Jag äter med jämna mellanrum, blir väl ca 3 timmar mellan. Något annat är en omöjlighet för mig och min kropp. På helgen blir det lite si och så, och då resulterar det oftast i en trött och hängig Lena. Så för mig funkar det bäst med regelbundet intag :)

    Spännande att se om du märker av en skillnad och hur du upplever det. Ha en bra dag!

    Gilla

Säg nåt!

