Goda skäl att pumpa rumpa

IMG_9182Fokus rumpa i dag och jag fick till och med regelrätt smisk av läraren på min. Skälet var att aktivera den. Jag gör visst inte det själv.

Det visste jag redan. Men har uppenbarligen inte lyckats göra så mycket åt. Rätt åt mig att jag fick smisk!

Varför spelar det roll? Tja, rumpan är vår största muskel. Den hjälper bäckenet att hålla en god position. Den för benet bakåt. Drar upp benet när vi reser oss, går, springer. Gör hästjobbet när vi knäböjer.

Ja, om vi kopplar på den, alltså.

Vilket jag verkligen ska öva på att göra nu. Det är inte av ytliga skäl ”flytrumpa”, som läraren uttryckte det, är en dålig grej. Utan för att det är en så himla viktig muskel som gör stor skillnad när den är i form. Jag vill shejpa upp den för att vara snäll mot min kropp.

Och, ganska mycket för att jag jävlar i mig vill öka på i den där knäböjen…

Bästa tipset? Att tänka på rumpan hela tiden. Hela. Tiden. Vartenda trappsteg, varenda gång du lyfter den från stolen/toaletten/sängen. Aktivera den. Medvetet.

Vi ba’ gör’t, okej?

15 reaktioner på ”Goda skäl att pumpa rumpa

  1. Och inte bara rumpan väl? Utan hela ”core”-partiet.
    Men tack för påminnelsen! :-) Jag tycker dessutom att eventuell deppighet motverkas när corepartiet aktivieras. Hela kroppen aktiveras då, och det påverkar det mentala. Man ”lyfter” liksom inte bara kroppen, utan även humöret. Ett helhetslyft:-)

    Gilla

  2. Under min hamstringsrehab har 90% av övningarna syftat till att aktivera sätet då jag är uppenbart dålig på det. Mycket enbens höftlyft och musslan med gummiband.

    Nu har jag bestämt mig för att lägga in sätesaktivering som en del i uppvärmningen vid varje pass på gymmet, så att det alltid blir gjort.

    Länktips: http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/train_like_a_man_6_glutes_the_sleeping_giants

    Sedan har jag kanske redan tipsat om http://bretcontreras.com/ dvs ”The Glute Guy”?! Där finns mycket skrivet om rumpan.

    Gilla

  3. Kul att du säger det, har själv precis fattat det här med att jag måste lära mig aktivera rumpan bättre… En muskel som jag aldrig tränat speciellt medvetet tidigare. Nu när jag fått ont i ryggen så är det rumpan som ska tränas och det märks rätt fort resultat på ryggontet!

    Gilla

      1. En stark rumpa och bål/core är ju de viktigaste musklerna vi har och allt hör ihop…att jag tex har ont i knät ibland beror på att höft och rumpa är för svaga.
        För att få bort ryggontet gör jag mycket rumplyft, liggandes på mage…samt lyfta ben och rygg samtidigt för att aktivera svanken. Men också att, som du säger, bara ”tänka” rumpa hela tiden, i alla övningar, det ger verkligen effekt! Ha en fin helg!

        Gilla

Säg nåt!

