Kostcoachning

20131113-160404.jpg

I dag är mitt favoritämne kost i fokus och jag njuter av varenda liten ny och gammal insikt. Och det är ej så få för den här faktaälskande personen.

Av alla hälsoaspekter är käket kanske den som intresserar mig mest. Där jag tror att förändringar kan ha störst effekt på hälsan. I alla fall som start. Sedan tillkommer förstås den viktiga vardagsmotionen. Min bestämda uppfattning är att dagens mat, med alla tillsatser och onaturligheten, med makt att rubba hela våra system – hormoner, instinkter, känslor, förnuft – har ogripbar betydelse för hur vi mår.

Vi ska alldeles strax coacha varandra utifrån tre dagars kostregistering. Ni ser delar av min ovan. Spännande!

Vad säger du om käket som hälsoaspekt? Spännande, bara ett naturligt behov, nåt att leva för, uttjatat eller mer jobbigt än kul?

4 reaktioner på ”Kostcoachning

  1. Jag har blivit allt mer intresserad av att äta bra mat, speciellt mat utan tillsatser och ekologisk mat. Tyvärr tillåter inte min ekonomi att jag köper BARA ekologiskt och dessutom finns det inte speciellt stort utbud uppe i norr men jag försöker börja med det lilla och kommer försöka göra mer och mer framöver. Lyssnade på er pod och tyckte att ni hade mycket kloka funderingar med det där med mat, jag har försökt börja byta ut vissa varor mot ekologiskt men ibland är det så pass stor skillnad i pris att det är ett skämt och då måste jag helt enkelt prioritera det billigare alternativet eller helt enkelt strunta i att köpa den varan, det beror på vad jag ska ha såklart… Men jag tycker att det är viktigare och viktigare!

    Gilla

  2. Har nog länge inte tänkt så mycket på vad jag stoppar i mig. Halvfabrikat hit, halvfabrikat dit. Men nu är det annorlunda, vill inte att mina barn ska ha något halvt. Och inte jag själv heller förstås! Köper allt som går ekologiskt nu, fokuserar på enkelt och vällagat typ. Och så mycket bättre jag mår.

    Gilla

Säg nåt!

