Hade jag haft råd hade jag för övrigt tagit limousin

DSCN0283I dag har jag varit sjuuukt busig. Det vill säga, köpt busskort. Har ej ägt sedan jag köpte min cykel våren 2012. Jag åker sällan kommunalt, älskar att det finns, föredrar naturen *präktig tjej -86*. Sååå mycket natur här i CiTy.

Men nu alltså. Kände jag plötsligt att jag DÖR om jag måste cykla till och från himla Ulvsunda 14 gånger. Dör alternativt lägger mig på golvet och sparkar och skriker pga ilsk. Vägen dit är så sjukligt grå och tråkig och tom på liv. Själsmördande! Det är kallt, jag kommer att bli svettig (ja fy! Tänk er det…) näsan och ögonen kommer att rinna, jag kommer att halka på en isfläck (Ulvsunda är norr om stan!).

Så. Slut på ursäkter. Jag har köpt ett månadskort, insett att de höjt priset med fler chipspåsar än jag äter på ett år, jag njöt av att åka buss, okej.

Frågor på det?

Jag kan fråga er en grej: hur färdas du en vanlig dag?

Hepp.

23 reaktioner på ”Hade jag haft råd hade jag för övrigt tagit limousin

  1. Tåg eller buss! Bor ju i mullsjö, tre mil utanför jönköping så promenera är inget alternativ (inte cykla heller… För jag har ingen cykel… Och det känns lite långt på högtrafikerad landsväg…)

    Gilla

  2. Cykel. Alltid. Även dagar som denna då regnet öser ner. Gillar INTE tunnelbanan dessutom blir jag ”lat”, känns enklare att cykla, man har cykeln direkt utanför porten och kommer exakt dit man ska. ; ) Går oftast fortare också. Om det är snö brukar jag promenera istället men i vinter funderar jag på att köpa dubbdäck.

    Gilla

    1. Samma här, blir också mer aktiv om jag gör dylika aktiva val. Mår så mycket bättre. Mer luft, ljus, rör på mig, vaknar. Måste följa din dubbdäckplan! Var sugen på det samma för vintern, mina däck funkade inte alls på snö.

      Gilla

  3. Jag kör bil. Av den enkla anledningen att det inte finns nåt kommunalt alternativ här ute på landet. Jag har haft små tankar på att cykla under de månader som snön inte ligger, men knappa två mil och ingen dusch på jobbet känns sådär. Alltså blir det bilen. Har dock sprungit hem efter middag hos mina föräldrar. En gång, min enda mil.

    Gilla

  4. Så länge det inte är halt cyklar jag till och från jobbet(ca 5km). På vintern går jag till jobbet och åker bil hem. Bil blir det när jag åker för att handla oavsett om det är ett smörpaket som behövs eller storhandling…. latmasken biter hårt då. :)

    Gilla

  5. Nämen jisses, tjejer, vad är det för fel på t-bana!? Jag har alltid tyckt att det är definitionen på att jag bor i en storstad. Älskar mina stunder i lugn och ro där.

    Gilla

      1. Meh! En går väl in i sig själv! Fast okej, jag förstår, när det är trångt är det mindre trevligt (fast väldigt storstadigt). Jag åker oftast inte när alla andra åker.

        Gilla

  6. Jag tar tunnelbanan, visst det kan vara trångt och folk hostar. Men bor man i söderort är det inte något alternativ att åka buss. Så jag tar tuben, pluggar in hörlurarna och fokuserar på en podcast. 20min tub in till stan ser jag inte som något problem. Sen promenerar jag en hel del också då jag ska kortare sträckor, ser problemet med att hitta parkering för bilen som ett större stressmoment än att sitta mitt emot nån på tuben.
    Fast 02.30? vem sjutton är vaken då? mvh tröttmössa som somnar elva ;)

    Gilla

    1. Haha, det är sjukt många vakna 02.30 en lördagsnatt! Eller ja… vakna och vakna. De såg vakna ut när de satte sig på tåget. Sen… nja.

      Obs, har en nåt emot att sitta mittemot nån, men att ta tuben efter jobbet är inte att sitta, det är att stå intryckt med armen i någons armhåla och skrevet i någons hand. Dislike!

      Gilla

      1. jag har haft ”turen” att inte behöva åka de timmarna då jag åkt än tidigare/senare på mina jobbdagar så det problemet har jag undvikt.
        men ja, rusning är aldrig kul, men man får välja sina strider och ta en senare avgång. då jag bodde hemma hos mina föräldrar åkte jag buss till skolan och stå på än buss skulle jag säga är värre. men allt är relativt. då jag blir rik ska jag ha mitt jobb på promenadavstånd och limosin som får åka i bussfilen med privatchaufför. Fint det vore :)

        Gilla

    1. Ja, jag hade gärna haft bil också men vi hade liksom aldrig använt den har vi kommit på. Så den får stå på Öland, där kommer den i alla fall till bruk. Visst är det skönt att börja med att gå! Älskar’t.

      Gilla

  7. haha tunnelbana 02.30 är skälet varför jag inte dricker om tunnelbanaåkande behövs. då tar jag bilen! utsätter mig inte för det. tunnelbaneträngsel är också skälet varför jag bor där jag bor. pendeltåg funkar om jag inte behöver gå av på centralen.

    Gilla

    1. Jag HATAR tunnelbana. Det är det vidrigaste jag vet så I feel you. Åkte tunnelbana klockan 02.30 i lördagsnatt… Tänk dig den känslan. Fy.

      I det här fallet kan jag dock åka pendeltåg (gillar) och buss (gillar!).

      Gilla

Säg nåt!

