Jag som djur, superhjälte samt 17 bast

Vit lammullströja, nov 04
Moi, sjutton ynkliga bast!

Fitnessfittan har inte bara bästa bloggnamnet (fittan är det vackraste du har! osv. Om du nu har en, alltså), utan är också så himla rar och ger mig en award. Alltså, jag fattar egentligen inte vad det betyder, men jag fattar att jag ska ska svara på den här listan och JAG ÄLSKAR LISTOR!

1. Om du skulle vara ett djur för en dag, vilket djur skulle du vara och hur skulle du spendera din dag?

Lodjur verkar vara världen typ koolaste djur. Smarta, smidiga, hårda nypor. Egensinniga och beslutsamma! Jag skulle ägna mig åt ATT VARA ETT LODJUR. Pga vet inte riktigt vad de gör? Vill gärna veta det!

2. Om du fick vara världsbäst i en sport, vilken sport? Och varför?

Åh, en lagsport. Det är roligt att vara del i ett lag. Fotboll är min bästa sport. Skulle dock hellre vara världsbäst på bokläsning eller så… Vilket ju är lite tvärtemot det där jag just skrev om lag, hmm…

3. Vad är det absolut mest osexiga egenskapen du kan tänka dig hos en annan individ?

Gnällighet. Fy bubblan så osexigt det är med folk som aldrig är glada. Ängslighet irriterar mig också. Ältande, liksom. Blä. *obs ältar ofta själv*

4. Om du bara fick bära en färg för resten av ditt liv (kläder, accessoarer m.m), vilken färg hade du valt?

Svart. Har sällan andra färger. Förutom mina röda älsklingspumps på jobbet förstås.

5. Föreställ dig ett parallellt universum och att du möter dig själv för 10 år sedan, vad hade du sagt till dig själv?

Hmm, ett parallellt universum… I så fall ska det helst se ut som där hobbitarna bor i Sagan om ringen. Obs avskyr Sagan om ringen i övrigt, tycker att hela historien känns mycket overklig och imaginär. *Mhm* Men det är så grönt och fint! Nya Zeeland va..?

I alla fall: Jag möter alltså Jeanna 17 år. Hon som just har varit full för första gången (vilket var kul!), varit ihop med samma kille i tre år (mycket bra kille!) fast hon har en oskyldig flirt med en militär (också mycket bra kille!). Hon som kommer att köpa sitt första gymmedlemskap om två månader (som jag fortfarande har kvar! Exakt det!) och funderar alldeles för mycket på om hon vekligen ”får vara med” (gymnasiet var ingen superrolig tid i mitt liv).

Vad hade jag sagt till henne? Tja, kanske: det är så här det förbli. Det blir aldrig bättre än så här.

Skoja.

Men.  Jeanna 17 var ungefär som Jeanna 27. Klok, känslig, överanalyserande, orolig men TUFF. Inget jag säger i dag kan förändra henne. Inget hade lugnat henne. Jag är den jag är och jag är den jag var. Det verkar vara svårt att rucka på det. Eller förresten! Jag hade gärna sagt flytta inte till Falun, längta inte så mycket efter att vara vuxen, tro inte att du hela tiden måste göra allt själv. Tro inte att du hela tiden måste göra allt NU! Förödmjuka dig inte för mäns skull och res, res, res, se världen medan du kan. Hmm. Ungefär samma saker som någon borde säga till Jeanna, 27… (utom det där med män, numera förödmjukar jag mig absolut aldrig, tänk, jag har i alla fall lärt mig nåt).

Fast hade jag lyssnat på de där råden hade jag ju inte varit här nu! Nä, nu blir jag alldeles yr.

6. Vilket är ditt absoluta drömyrke, om du får hitta på vad som helst du kan försörja dig på?

Skribent. Precis som jag är. Ämnena byts ut beroende på jobb, men skriver, det är det jag gör. Och det jag ska.

7. Hitta på ditt eget superhjälte alter-ego, vad hade du hetat, vilken hade varit din superhjälte kraft och vilka crimes hade du bekämpat?!

Jag hade hetat Moder Teresa och räddat världen. Nä, det verkar ensamt att vara superhjälte. Svårt att leva dubbelliv. Däremot vill jag alltid göra vad jag kan för att påverka i en riktning mot en bättre värld. Helst hade jag bekämpat fattigdom, klasskillnader och så hade jag lagt ner krig. Till exempel genom att sluta med såna här känsliga grejer som makt, pengar och fundamentalism.

8. Fattar du beslut baserat på logik och objektivitet eller grundade på personlig värdeskala?

Personlig värdeskala. Åh, jag är så känslostyrd. Tar nästan alla beslut med magen på en sekund. Och tycker väldigt ofta att jag har rätt! Lite fundamentalistiskt, va…

9. Välj 3 olika sorters sötsaker/snacks som skulle vara de enda 3 du fick äta för resten av ditt liv. Vad hade det varit?

Fikonbollar. Riesen. Valfri dyr glass.

10. Vilka 3 egenskaper vill du att din innersta krets skulle beskriva dig med om de fick frågan?

Jag tror att de skulle beskriva mig som: energisk, cynisk, flamsig. För så tror jag att jag är och jag är som jag vill.

Hepp!

Snälla, snälla Cilla, Pigg & Duktig och Nina – svara på listan ovan ni också, om ni vill!

11 reaktioner på ”Jag som djur, superhjälte samt 17 bast

  1. Tack som fasen att du tog dig tid att svara, och vad roligt det var att läsa! Listan har jag kommit på och skrivit personligen, det handlade om 10 frågor man fick komma på själv som man ville veta vad vissa hade svarat på, men givetvis är det superkul om den här skickas runt :) Jag fick helt andra frågor personligen, och nog fasen är det klurigt att svara på.

    Tack igen, du skriver helt fantastiskt, roligt, genomtänkt och intressant.

    Gilla

    1. Det är jag som ska tacka! Ja, jag såg det, men jag tyckte frågorna var utmärkta som de var, utan att bytas ut. Tacka snälla för beröm, det smakar bättre än vilket fredagsmys som helst ska du veta. Stor kram och TACK för att du ville att jag skulle svara.

      Gilla

  2. Hallå där!!! Tack för den ♥
    Alltid lika skoj att läsa listor hos andra, men själv får jag aldrig till det. Fast nu, nu, ska jag göra mitt bästa. Lite scary var det allt att klicka in här och veta redan innan jag läst klart att du kommer be mej göra listan…. flummeliflum :D

    Tack för Din lista – du är värd lovebombing och vilken award som helst!

    Gilla

Säg nåt!

