Jätteproblemet jätteräkan

DSCN0130Jätteräka, tigerräka, scampi, gambas, tropisk räka. Kärt barn har många namn. Jätteräkan är ett jätteproblem. För miljön och för människor.

För att göra plats för odling av scampi offras annat liv. Andra havsdjur försvinner eller dör. De som försörjde sig på att fiska och sälja dem förlorar sin källa till inkomst. Skog skövlas. Räkorna får ofta antibiotika och ni kan ju tänka er vad det innebär för oss. Ni vet väl att vi närmar oss allvarliga problem med resistens?

Läs mer hos Naturskyddsföreningen på stört.

Många av oss vet det här. Ändå retar jag mig flera gånger i veckan på kolleger, bekanta och okända som nöjt tuggar i sig ett gäng jätteräkor från närmaste, billiga thai. Varför då?

När jag köper sushi ser jag alltid till att jätteräkan byts ut. Jag är självklart inte intresserad av att äta den. Och om fler gör som jag, ja, då går efterfrågan ner och till sist också produktionen. Gör så du också!

När jag köpte lunch på nya Sushi Yama i Karlstad igår lyssnade personen bakom kassan uppenbarligen inte på vad jag sa. För när tallriken kom låg jätteproblemet där ändå. Och vips! visste jag att jag aldrig kommer att äta där igen.

Gör det du vill, men gör vad du kan. Det går inte att köpa en ny jord via sms. Var snäll mot den vi har!

3 reaktioner på ”Jätteproblemet jätteräkan

  1. Förr i tiden – innan jag var upplyst var en av mina favoriträtter jätteräkor som jag fräste snabbt i pressad vitlök, smör och sweet chilisås. Underbart på spagetti i all sin enkelhet. Men nej, sen typ fem år äter jag det inte längre. Inte heller räka på sushi eller i wook. Jag väljer bort, för jag tycker inte det är okej med kort njutning för mig men förstörelse av natur och människors liv. En jätteräka liksom, can live without.

    Oftast hör jag att folk tar bort räkan på sushi – men det är ju en ganska liten insats, tror det kan göras mycket mer på den fronten!

    Gilla

Säg nåt!

