Hej då platå!

Min SS-utveckling har stått stilla i drygt en månad. Jag drar 65 kilo i mark. Har en mental knäböjsspärr vid 40. 65! 40! Det håller inte. Det är dags att shejpa upp.

Analysen säger så här:

  • Mentala spärrar
  • För lite protein
  • För enformig träning och för lågt engagemang
  • Dessa åtgärder lägger jag in från och med i dag:

  • Mer tid på gymmet. Sluta stressa dit och stressa i väg och knappt hinna det jag tänkt
  • Därigenom hinna fler övningar
  • Mer mat och framför allt mer protein
  • Plugg. Inspiration. Inget raserar mentala spärrar som att gotta sig i andra människors lyckade gymbesök!
  • Så. Nytt träningsprogram is in da making. Några kostriktlinjer lika så. Ni lär få dem i fejan vare sig ni vill eller ej.

    Hamnar du på platåer ibland och hur tar du dig i så fall därifrån?

    16 reaktioner på ”Hej då platå!

    1. Jag har blivit bättre på att inte hamna i någon platå just nu, men jag varierar också träningen väldigt mycket. Ibland hamnar man ju där, i platån, och du brukar variation vara nyckeln till framgång. Att inte göra samma hela tiden, att hitta nya sätt att komma vidare.

      Jag tränar ju oftast ensam och det kan så klart leda till att jag fegar lite i vissa övningar eftersom jag vet att jag måste klara av vikten själv. Det går ju inte att lasta på hur mycket som helst och bli liggandes där fastklämd under bänkpressen. För någon vecka sedan såg jag en söt kille på gymmet som jag hade kunnat tänka mig om lite assistans. Men sedan såg jag också hans väldigt vackra flickvän och tänkte att, nej det är nog ingen vidare bra ide ;)

      Men en weekend i Växjö låter väl som en passande idé :) Den är jag på, bara säg till and I’ll be there!

      Gilla

    2. Hur ter sig dina platåer? Alltså, är det så att du försöker höja vikten ett snäpp men då inte klarar en enda rep? Eller inte så många reps som du vill? Eller att du inte ens vågar höja vikten alls?

      Gilla

    3. Om det är en mental spärr när det gäller knäböjen kanske det är så att du måste bli trygg i vad du ska göra om du inte orkar ta dig upp ur knäböjen. På introkursen i boxen där jag tränar har de alltid ett pass där man får öva på att faila och bli trygg i det och därmed våga ta tyngre vikter för att man känner att det inte är nån fara om det inte går.
      Jag kanske är helt fel ute, men det är bara en tanke :)

      Gilla

    4. Kör du något i benpress? Det är EXTREMT mycket lättare att lyfta tungt i benpress än i benböj (när jag maxade 120 i benböj tog jag väl runt 400 i benpress, om jag inte minns fel) så för huvudet kan benpressmaskinen vara ett tips, att du liksom ”kommer upp” i siffran, och så är det ju lite samma muskler, fast det tar på olika sätt yadayadayada.

      Gilla

    5. Jag har kommit förbi (eller åtminstone nosat på det som finns ovanför…..) när jag tränat tillsammans med en PT, som antingen pushat på eller bara passat. För knäböj t ex är jag rätt skräckslagen inför så mycket sitter nog i huvudet där.

      Btw, jag vill också träna med dig! :-)

      Gilla

    Säg nåt!

