Bananagate part III (upplösningen)

Zzzzååå. Åter till bananagate! Mitt ursprungsinlägg finns publicerat nedan, många av er hann också läsa det innan jag tog bort det. Så här: mitt inlägg var egentligen inte alls tänkt som en kommentar till Sofys inlägg om bloggen Squats, vilken jag inte ens läser. Mitt syfte var att kommentera de som kommenterade Sofys inlägg med huruvida den som åt en halv banan (oavsett vem det är!) automatiskt är en dålig person/förebild/bloggerska eller ej.

För det tycker jag är en alldeles meningslös diskussion.

Några av uppfattade det som att jag tyckte att Squats hade en dålig inställning till mat och det förstår jag. Särskilt när jag läser det så här efter ett par dar. Jag borde inte ha gjort henne till ”typen som är rädd för en halv banan, eftersom den innehåller energi”. Jag borde ha varit tydligare i min research och också i att jag egentligen tänkte på en typ. Som finns, oavsett Squats är en av dem eller ej.

En gång var det exempelvis jag.

Okej. Jag mår så himla dåligt över min egen otydlighet och vill typ aldrig mer tänka på det här. Så:

Det är idealen det är fel på, inte människorna

Noterar viss uppståndelse sedan Uppochhoppa mycket vettigt och viktigt uppmärksammat att en ung träningsbloggare äter ”en halv banan för energi”. Själv kunde jag inte låta bli att notera en lite vass ton bland några av kommentarerna. Lite passa-på-att-klämma-åt. Därför vill jag bara påminna om en viktig liten grej:

Det är idealet det är fel på, inte människorna.

Jag kan mycket väl förstå att en ung tjej drabbas av matångest och alldeles tappar bort vad som egentligen är nyttigt och normalt. Jag kan mycket väl förstå att en ung, förvirrad tjej bloggar/pläderar/på allsköns vis saluför det budskap hon faktiskt tror är rätt och bäst.

Hon som tror sig ha hittat nyckeln till att lyckas. Till att vara som man ska.

Trots att hon har fel, fel, fel.

Jag kan inte alls förstå vuxna människor som, och nu pratar jag förstås inte främst om det här fallet, utan alla möjliga, förkastar personen när det egentligen är världen som är ur led.

Jag önskar detta: hata gärna på strukturen. Förkasta den, förändra den. Hjälpa, ge alltid tusan i att stjälpa. Bara du och jag och alla andra kan göra skillnad. Ideal rämnar inte av sig självt.

Vill du göra skillnad? Stötta och bygg upp. Var medsyster, frigörare, en varm hand som pekar på rätt väg. Sprid det budskap som också Uppochhoppa pläderar så utmärkt för. Att mat är bra, mat är bäst, mat är energi och liv.

Den som känner annorlunda har det jobbigt som det är. Den som känner annorlunda behöver kärlek, kunskap, mod. Den som är rädd för mat behöver support, inte personlig kritik.

3 reaktioner på ”Bananagate part III (upplösningen)

  1. Mycket kloka ord. När jag drabbas av de där plötsliga insikterna om hur skevt allting blivit, och inser HUR MYCKET jag själv faktiskt påverkas, som hyfsat trygg person strax efter bäst före datum, av idealen så blir jag rädd. Och ibland fullkomligt övertygad om att jag inte kan sätta barn till denna värld…Den är sannerligen bananas på många sätt…

    Gilla

  2. jag hann aldrig läsa inlägget innan du tog bort det, men om det här var precis det du skrev häromdagen, så tycker jag det var bra. Väldigt bra. Det är precis så det är, och just det att om man inte FÖRSTÅR tankarna och känslorna människor som mår dåligt har, kan man då inte vara glad över det och PEPPA? Istället för att picka och hacka och gräva dennes grop ännu djupare? Kan man inte VISA hur mat är gott, ger energi och så långt ifrån ångest det bara går? Kan man inte VISA allt det där man mår så bra av? Istället för att peka ut fel och brister, liksom..
    Jag håller helt med dig och med det säger jag trevlig söndag och kram!

    Gilla

Säg nåt!

