Förtydligande

Har förstått att jag var otydlig i föregående inlägg om den halva bananen. Har försökt skriva ett förtydligande inlägg cirka 18 000 gånger här men lyckas inte och tar därför bort inlägget för att återkomma med ett tydligare när hjärnan sorterat klart. För det sista jag ville var att någon skulle tolka det som att jag gav mig på tjejen som åt en halv banan (”tjejen som åt en halv banan”… jaa ni). När jag egentligen blir irri på de som ville klämma åt henne för hur hon gör.

Blö.

Blir väldigt ledsen när jag tänker att det kan ha uppfattas som det.

13 reaktioner på ”Förtydligande

  1. Jag tror inte heller det missuppfattades, och jag tror inte heller att mitt inlägg uppfattas som ett påhopp på själva bloggen squats, eller de som skriver den, eller hur de normalt äter. Det jag ville belysa var att jag tycker att (egentligen oavsett fitnessinriktning eller ej ) så behöver man inte rättfärdiga sina val. Det inlägget jag citerade hade egentligen flera delar, och det hade inte alls behövt bli fokus på en halv banan om formuleringen varit annorlunda. Nu fick just den halva bananen sån extrem tillskriven vikt i sin vara eller icke vara, och det bananen skulle ge energi till berördes inte över huvudtaget. Jag menar inte att alla behöver blogga om spinningpass, men om det är något man väljer bort som oväsentligt men att banan innan det passet inte passar om man vill gå ner i vikt tycker jag att man ska tänka till just kring var man lägger fokus. Och det faktum att vi påverkar, och i varje formulering har en chans att säga något till en läsare. Både med det vi skriver och det vi inte skriver.

    Gilla

  2. Nu hann jag aldrig läsa ditt inlägg men min bild av dig är att du aldrig ger dig på någon. Däremot kanske du resonerar om olika fenomen och försöker visa olika sidor av ett och samma mynt. Jag har givetvis följt dig länge och kan göra den tolkningen utifrån vem jag tror att du är: en ödmjuk människa med förmågan att se saker från olika perspektiv. En varm själ som inte vill någon illa. På internetz finns det ju alltid olika sorters människor och många som uppfattar saker och ting på olika sätt. Har man en åsikt får man ju alltid vara beredd att försvara den. På gott och ont. I skriven text finns dessutom inte möjlighet att med tonläge och kroppsspråk förtydliga sådant som någon skulle kunna missuppfatta.

    Jag har läst de olika inläggen angående den halva bananen och jag tror inte att någon vill något ont. Varken den som äter den halva bananen eller de som skriver om den. Jag tror att många vill få bort en hets kring träning och kost och försöka nå ut med att man är okej som man är. Att träning ska vara en källa till glädje. Sedan får man givetvis komma ihåg att det finns människor som läser bloggar och slukar allt som skrivs med hull och hår. Den med en taskig relation till den egna kroppen eller en förvirrad syn på kost kan tro att det är ”farligt” att äta en halv banan om man inte förstår helhetsbilden av just den bloggaren. Här vill jag också förtydliga att jag inte läser bloggen i fråga.

    Nu blev det långt, i vanlig ordning, men vad jag ville ha sagt är att jag inte tror att din mening var att trampa någon på tårna. För det är inte så jag uppfattar dig. Jag tror inte att de som har vidareutvecklat frågan om den halva bananen heller vill trampa någon på tårna, utan helt enkelt lyfta en fråga kring hetsen med kost och träning, och tydliggöra att det kan bli fel för en del människor. Så har jag tolkat det åtminstone, och min tolkning behöver inte på något sätt överensstämma med sanningen.

    Kram!

    Gilla

  3. Jag tycker inte du var otydlig – inte om du tycker att Squat-Evelins förhållningssätt till träning är fel. Inte ”taskig” heller. Men ser fram emot ditt inlägg. Squats är intresserade av fitness, diet, tävling osv – där är restriktion av kosten viktig. Där tränar en kanske inte varje pass för att det är ”kul”. Förhåller du dig skeptisk till en sådan livsstil? Det är det ju många som gör så det är inget konstigt om du tycker att det är fel att välja att leva så, men jag blir nyfiken. Kram!

    Gilla

    1. Nejsch, jag vet (visste) inget om henne och läser (vanligtvis) inte den bloggen. Försökte istället vara tydlig med att det var allmänt förklarande eller försvarande i samband med mat som jag syftade på. Just här tycker jag att orden föll fel! Ät en halv banan om du vill, men ursäkta dig inte. Kommentera gärna valet av kost, men inte med att den skuldfyllde ätaren (så tolkade jag det, OBS subjektivt) är ”en dålig, farlig bloggare” bara därför (några skrev så). Känns helt hisnande att det uppenbarligen kunde tolkas som att jag menade tvärtom. Kanske min internetfrånvaro som gjort mitt uttryck flummigt :) kram!

      Gilla

      1. Tycker det var jättebra att du kom till systerligt försvar och ville ge en motbild till Sofys inlägg och kommentarerna därtill. I bloggvärlden blir det lätt ”ja, ja, ja” hela tiden. Alltså att folk alltid håller med sina egna favoritbloggare. Roligare och bättre när det blir diskussion.

        Gilla

  4. Jag tyckte ditt inlägg var tänkvärt och intressant – uppfattade det inte som att du ville klämma åt någon, utan endast diskutera fenomenet i sig. Och det är en diskussion som behövs tycker jag! :)

    Gilla

Säg nåt!

