Att ha smärre maniska drag

Att vara periodare är inte alltid lätt, må ni tro. Inte ens jag själv hänger med i svängarna när den ena fascinationen byts mot en ny.

Efter semestern blev jag som besatt av skivstänger, styrkelyft och välplanerat proteinintag. Det var kvarg och forum och jämförelser mellan lyftarskor. Yogamattan – lika bortglömt som ljumna sommarbad.

Men. Säg den mani som varar.

Plötsligt en dag blev tanken på knäböj liksom… meningslös. Böja på knäna, jaha jaha. Tyckte jag verkligen nyss att det var lika roligt som att dansa på bardisken när jag var 18? Marklyft blev lika intressant som promenaden jag tar till jobbet vareviga dag. Att öka vikterna från gång till annan var plötsligt inte livets viktigaste poäng.

Sorgligt.

Sorgset.

Men jag vore ju inte jag om det inte var så att något annat hade tagit plats.

Mattan. Igen. Andetagen som får min kille att säga att jag låter som en skräckfilm (hur nu skräckfilmer låter, vad vet jag), filosofin som värmer hjärtat när jag undrar om det är för alltid kallt och positionerna som utmanar min hjärna såväl som muskler jag inte trodde fanns.

En sak i taget. Ge mig några veckor och lite nya, dyra prylar och skivstången är säkerligen tillbaks. För sån är jag. En periodare. Som maxar, knarkar, lär mig otroligt mycket på kort tid.

Sen tröttnar jag och byter väg igen.

Något jag har lärt mig genom åren är dock att inte sumpa sånt som är viktigt och går bra. Starting strength rullar med andra ord vidare, om än inte under samma entusiasm. Måndag, onsdag och fredag morgon fortsätter vara heliga. Det är jag tacksam för, nästa gång pendeln svänger om.

Hur funkar du? En sak i taget och snabba kast mellan de olika? Eller rakt igenom trogen dina val?

15 reaktioner på ”Att ha smärre maniska drag

  1. Känner också igen mig, kan bli lite nykär och bara köra en sak, och mot bättre vetande. För jag vet att jag kommer tröttna. Jag tror det är för att det är enkelt – bara göra när man lärt sig. Lite som att ha 2-3 maträtter som man ”varierar”. Men jag vet vad det beror på tror jag – när jag har mer tid (alltså är ledig typ) en period så kommer kreativiteten och lusten igång och då testar jag massor av olika grejer. Men när det pressar på i det där pusslet så blir jag nästan lite korkad och klarar bara av en eller två grejer i taget ;)

    Gilla

  2. haha jag tillhör också gänget med periodare.. 110% och jag snöar in som den värsta nörd. Spenderar timmar googlandes. Pratar, tänker och andas ”nuvarande fetisch”, så att säga. Haha.
    Och sen har jag en tendens att skita i saker jag inte är bäst, alternativt har uppenbar talang för, direkt. Jag liksom vill inte lägga tid på att en enda sekund känna mig dålig, då väljer jag att göra saker jag är bra på = boostar energin och glädjen = mår bättre.
    Hmm.. när jag insåg detta kände jag mig lat, mest. Men nu har jag accepterat det, det är bara sån jag är! :)

    Gilla

  3. Känns igen och tänker att det är bäst att bejaka all in-biten, det är så mycket skönare att leva med sig själv då :) Sen är ju variation bara mumma för oss och kroppen, är det inte?!!!

    Gilla

  4. Hög igenkänning! Så här har jag alltid varit, men när jag var liten var det inte träningsrelaterat……..bland fokusområden fanns bl a bussar, hästar, närradio och basket där jag och min kompis kunde allt. Hennes pappa sa ofta att vi var ”projektfokuserade” – vilket lät lite mer sympatiskt än fixerade.

    Gilla

  5. Hmm. Trogen tror jag. SÄrskilt innan, vågade inte avvika en millimeter från de program andra gett mig (och jag betalt för :-)). Sen började jag gegga lite och insåg att världen fanns kvar. Så nu försöker jag vara trogen men flörtar kanske lite harmlöst vid sidan av ibland ;-)

    Gilla

  6. Känner igen mej SÅ MYCKET! Jag blir besatt av en sak i taget och det rejält. Mina tankar kretsar runt den saken hela tiden. Fast jag har märkt att mina intressen verkar röra sej i cirkel. Det är ändå samma saker jag återkommer till.
    Detta gör mej faktiskt lite nojjig. För tänk om jag en dag bara tröttnar på löpning och inte ens börjar gilla någon annan typ av träning. Fast jag tror inte det. Det gör ju trots allt en himla massa för mitt välmående och det vill jag ju behålla.

    Gilla

Säg nåt!

