Träna mer, träna mer, träna mer!

En av de bästa grejerna med att snacka med er är att jag får ta del av så många intressanta perspektiv. Som det här med att träna eller inte träna när en är stressad eller trött.

Många av er som kommenterar tycker att träning är toppen mot stress och som motvikt till en låååång dag på jobbet. Jag förstår er mycket väl. En snabb löptur i frisk luft längs med vatten – mm. Bara tanken gör mig liksom… glad.

Ändå verkar det motsatta vara bäst för mig. I alla fall om vi pratar om en låååång dag på jobbet flera dagar i rad. Kanske ta en längre promenad hem, men i övrigt: äta något gott och bra, ringa mamma och fnissa, yoga, läsa en tidning, vara tämligen lugn trots att jag förmodligen har suttit ganska mycket stilla under dagen.

Tränar jag efter en riktig hjärntömmardag tycks jag istället ofta bli dubbelt så trött.

Vad det beror på – har jag ingen aning om. Men jag förstår att det kan vara olika. Och säkert olika från tid till tid, för samma person. Den här veckan har jag därför hållit mig till mina tre Starting strength-pass, lite yoga, en del promenader i underbara höstfrisk luft. Och åh så perfekt det var just nu!

Träning är faktiskt inte alltid botemedlet mot allt. Att träna mer, träna mer, träna mer! kan ibland landa tämligen fel. Träna bara när du orkar och vill. Låta kroppen vila mellan varven. Och glöm inte att också ett tämligen stillasittande jobb kan göra dig riktigt, riktigt trött!

4 reaktioner på ”Träna mer, träna mer, träna mer!

  1. Förut var jag precis så. Kopplade bort stressen med pulshöjande och tung träning. Nu är det tvärtom. Är lugn fokuserande träning som gör mig avslappnad och får huvudet att koppla bort. Och jag har fått bättre resultat med att lägga upp träningen så. Blivit starkare i kroppen av lugnare träning. Säkert pga balansen mellan kropp och själ. Att träna hårt och vara stressad kan inte vara bra (inte för mig i alla fall).

    Gilla

  2. Väldigt bra skrivet. Jag själv kan känna stress över att jag måste gå och träna för att motbygga stress. Men man måste verkligen lyssna på sin kropp och låta den vila. Både psykiskt som fysiskt. Jag har varit stressad nästan hela det här året pga jobb och relationer, min kropp har självklart tagit stryk då jag inte orkat träna lika mycket som jag är van vid. Jag har som du beskriver också varit helt utmattad efter hårda dagar plus träning. Nu har jag dock kommit i fas igen och jag tränar måttligt och kör inte helt slut på mig varje pass. Sen har jag även börjat jobba med min inre stress på ett helt annat sätt än förut, ett tips till oss stressade är http://www.stressklubben.se ! Det hjälpte verkligen mig iallafall att göra ett stresstest och sätta en livskompass för att se över hur jag prioriterar här i mitt liv. Med enkla små förändringar i hur jag lever så har jag nu blivit en väldigt avslappnad person och stressar sällan upp mig. Vilket i sin tur leder till att jag kommer att börja träna mer och hårdare igen! Så det jag vill säga är att man måste verkligen ta hand om sitt psyke för att nå bra resultat fysiskt enligt mig! Kram

    Gilla

  3. Alltså, jag håller med dig. Kroppen bryts ju ner under träning för att du ska kunna bygga upp den igen efter träning med bra mat, sömn, vila osv. Får inte kroppen den tiden utan endast en stressad hög puls blir det ingen bra balans och återhämtning. Så tror lilla jag.

    Gilla

  4. Jag har gått igenom en rätt stressig period och för mig har det verkligen inte passat med pulshöjande träning. Tror att det stressar en redan stressad kropp lite väl mycket, men vi är ju alla olika.
    För mig passar det väldigt bra med styrka och rörlighetspass för tillfället!

    Du gör helt rätt att lyssna på kroppen, det är första steget i rätt riktning!

    Gilla

Säg nåt!

