Löpning – bra eller dåligt vid stress?

Som jag var löpsugen igår! Ville springa på lunchen men hann inte. Kastade på mig kläderna så snart jag kom innanför dörren hemma och skulle just ge mig ut när det slog mig. Att högintensiv träning kanske inte alls var vad jag behövde. Efter en dag som gått i ett.

Jag dras ofta till att lugna mitt skenande hjärta med en springtur. Känslan av att vara on top of it, fulltecknad och utan överblick, bildar ofta frustration i kroppen och den kan löpning pressa ur. Dra ur sladden.

Igår stannade jag upp och funderade på om det verkligen alltid är rätt sätt.

Tanken väckte Jari Ketola under min utbildning, när han berättade att han avråder, nej avhöll, stressade personer från pulshöjande träning. Tills de har fått ner pulsen. Vi börjar med det, sa han. Sedan kan en höjd intensitet bli aktuell. Kanske.

Så jag rullade ut min matta, tände ett ljus och tog en gyllene medelväg. Ashtanga, svett, träningsvärk, men också djupa andetag. Sedan lagade jag egen palak paneer, kvällen tog slut och pulsen höll sig där den ska.

Jag är är inte alltid lika smart. Men plötsligt händer det, ni vet.

28 reaktioner på ”Löpning – bra eller dåligt vid stress?

    1. Samma här och jag tror ofta attdet kan bli bra – det beror helt på var stressen sitter! Är kroppen helt ihopknuten med bankande hjärta och trånga andetag ska en nog låta bli. Men är en mer så där måste-få-vara-ute-och-andas-aaaaah – då är det topp tror jag!

      Gilla

  1. Dra ur sladden – word!
    Det kräver en hel del självkännedom att dra ur dendär sladden, eller överhuvudtaget reflektera över hur man tränar/springer. Vad som leder vart, hur & varför. Jag får kämpa en hel del med det, allra mest med viljan att hela tiden vara på språng, ha energi, få ut mesta möjliga… Puh, när pulsen är finfin funkar det, men inte när stresspulsen kört igång, då är allt annat än yoga big no no.
    Kram på dej!

    Gilla

    1. Precis, när en redan är hög eller speedad är det så lätt att bara köra på när det gäller träningen också. Men jag tror verkligen att det ökar skaderisken och motverkar vilan! Trots att det kanske känns som tvärtom just då…

      Gilla

  2. Har märkt att en snabb tur i spåret får en att må jättebra, men samtidigt verkar det öka adrenalinet (stress=fara och springa förstärker faran).
    Däremot märker jag att en stilla joggingtur får ner stressen och skapar harmoni. (stilla jogging=ingen fara på färde=inget adrenalin). Adrenalinet man redan har förbrukas, men det skapas inget nytt.

    Gilla

    1. Du har så rätt, kloka männscha. Pulshöjande borde ju ha varit ordet istället. Går en runt med en puls på 140 tror jag att det är dumt att höja den till 150. Däremot, att springa i ett tempo som vanligvis ger 120 är säkert bra. Men funkar ju inte om en ligger högre bara genom att finnas pga stress. Äsch, svårt förklarat, men du hajar.

      Gilla

  3. Jag har tänkt på det där ibland också, men jag har också konstaterat att för mig innebär utebliven löpning ytterligare en stressfaktor, kanske till och med den största, vilket alltså leder till att jag är mycket mer stressad om jag inte springer än om jag springer. Däremot brukar jag – oftast i alla fall – kunna trappa ner på träningen då jag stressar så att kroppen också ska få tid att återhämta sig.

    Gilla

  4. Ha det känner jag igen! Jag tränade för Gbg varvet under en jättestresig tid i mitt liv och det var nog inte det bästa för mitt välmående kan jag tänka i efterhand. Skönt att du är så klok och tar hand om dig :-)

    Gilla

    1. Jag känner igen det! Men upplever också attd et kan vara så olika från gång till gång, det beror nog mycket på var stressen sitter? Dvs, märks den i kroppen genom exempelvis skenande puls eller är den mera i magen, liksom.

      Gilla

  5. Jag tror verkligen det ligger stor sanning i det Jari säger där!
    Har märkt av tendenser både i min egen träning och PT-kunder med stress och högintensiv träning. Har hänt mer än en gång att det blir lite pannkaka av det. Man gör samma grej som tidigare, men resultatet blir inte lika bra som förut. Stress och obalanser mentalt sett brukar ofta ligga bakom. Klurigt, men väldigt intressant!

    Klokt beslut av dig att rulla ut mattan istället. Ta hand om dej <3 :)

    Gilla

Säg nåt!

