Om att dra gränser

20130930-132730.jpg
Runkeeper lade på ett par kilometer, men vi kan ju låtsas att det är sant!

Jag skulle gärna springa mer, men det är en tanke jag allt oftare bara knuffar bort. För jag är ingen übermänniska eller maskin. Det finns inget skäl att låtsas det, ens inför mig själv.

Fast jag ofta vill.

Jag lär mig hela tiden. Som att: det gäller att dra gränser. För en tämligen manisk person som jag. För när jag gör någonting, då går jag all in. Just nu: styrkelyft och yoga. Suger in all kunskap jag rimligen kan. Tänker ärligt talat sällan på något annat.

Lägger jag på en sak till och går lika all in, ja, då kommer jag att gå sönder. Förmodligen först i en hamstring eller så. Kanske bli förkyld, svag, göra dåliga resultat. Sedan sätter det sig på hjärnan. Hjärtat. Själen. Och vad händer då?

Det är lätt att fastna i att vilja så mycket och därför bara bli besviken. Glömma allt det där en faktiskt gör. Bara tänka på det en borde, skulle, tänkte, inte hinner.

Så jag springer lite när andan faller på. Skriver inte in det i nån kalender.

Och så lever jag lyckligt och försiktigt ännu en tid.

Är du bra på att sätta gränser, eller hamnar du lätt i att vilja göra alldeles för mycket, bara för att allt är så kul?

21 reaktioner på ”Om att dra gränser

  1. Skrev om detta härom dagen faktiskt. Tidigare uppslukades jag mer, men nu för tiden kan jag inte göra det, mår inte bra av det. Jag tränar det jag tycker är kul och det som känns bra, och för mig just nu är det ett mycket sundare läge.

    Gilla

  2. Puh, ja, jag jobbar ständigt med att hitta fungerande system för gränsdragning och prioriteringsmodeller. Svårt. Men vad jag försöker lära mig leva efter är att alltid prioritera saker som ger energi och välja bort sånt som inte ger det. Försöker bli mer av en glidare – helt enkelt inte göra sånt som är trist. Och inse att min att göra-lista aldrig kommer bli tom. Och ska inte vara det heller.

    Gilla

  3. Näe, det enda jag gör all in är nog att slappa i soffan med alla bra bloggar jag läser haha. Skämt åsido, jag känner efter mycket och gillar trivsel alldeles för mycket för att t ex gå in i träningsväggen :)

    Gilla

  4. Nej, jag kan inte dra gränser:-)) Blir uppslukad och vill gärna göra allt samtidigt! Skriver in träningspass varje dag i kalendern, men gör kanske bara hälften.. Men jag har lärt mig att inte hänga upp mig och känna att jag misslyckas då. Har satt upp mina prioriteringar så tydligt jag bara kan. Sömn först och främst t ex. Så länge barnen är små och väcker mig på natten ställer jag fram klockan och somnar om utan minsta dåligt samvete de nätter jag fått för lite av den läkande sömnen.. då väger ingen yoga eller meditation i världen upp för det. Väljer däremot ett yogapass framför socialt umgänge om det är lunch eller kvällar som står på spel. Så någonstans går allt jag vill göra igenom sömn/familj/yoga,meditation/vänner-filtret innan det faktiskt blir en handling av det. Och innan du tycker det låter superpräktigt måste jag erkänna att jag ofta får hämta hem från spam-filtret i hjärnan och rensa när det blivit overload..:-)

    Gilla

    1. Jag gör likadant. Men i mitt fall, som barnlös, tänker jag ibland att jag nog borde prioritera det sociala livet mer. Får så mycket på jobbet dock, i öppet landskap med mycket prat. Behöver verkligen min praktik som motvikt.

      Gilla

  5. Jag har dragit lite gränser i kommande upplägg. Känns konstigt att gå från en tanke på 6 pass i veckan till 4… Samtidigt har jag tränat typ 4 i veckan de senaste…åren. Eller nåt. så det är ingen större förändring, förutom i huvudet, som förhoppningsvis inte behöver stressa över tidiga mornar VARENDA morgon (bara varannan!)

    Gilla

  6. Jag är exakt så. All in. Ska det va, så ska det va ordentligt!
    Men ändå är jag samma som dig där, att jag vill liksom lägga till ännu fler saker och har då kravet att vara lika bra där som på saker som jag övat på skitlänge. Och det går ju såklart inte. När jag väl sätter gränser – både när det gäller träning och livet i övrigt, så mår jag så mycket bättre. Alla de där kraven minimeras när man är stark nog att sätta en gräns!

    Gilla

  7. Jag är typiskt så! Blir lätt besatt av det jag gillar för tillfället (löpningen hoppas jag dock ska bli mer än tillfällig).
    Jag kammar nätet på all info som kan tänkas finnas om mitt intresse, längtar hela tiden tills jag får (som nu) springa nästa gång, räknar inte får när jag inte kan sova utan tänker ut möjliga rundor och träningsupplägg och sist men inte minst: Pratar hål i huvudet på mina nära om mitt intresse.

    Jag har alltid varit sån men med varierande intresseområden. Fast du har rätt, en eller ett par saker i taget räcker att brinna för annars är det lätt att brinna upp.

    Gilla

    1. Åh så lika vi låter! Är du också så att du ibland faktiskt inte kan sova för att du tänker så på ditt intresse?

      Sen plötsligt en dag bara dör mitt intresse. Och så får jag ett annat :) Nästan läskigt ibland…

      Gilla

      1. Ja, absolut! (alltså att jag kan bli sömnlös p.g.a nytt intresse)

        Jag har varit besatt av så många saker så det finns ingen ände, inte träningsrelaterade dock, innan löpningen. I våras, innan jag började springa var jag besatt av odling och hängde på trädgårdforum hela dagarna i jakten på det perfekta sättet att få till mina luktärtor :-)

        Det är märkligt egentligen.. Vissa har ett specialintresse som de håller fast vid en livstid och vissa har tusen olika?

        Gilla

  8. Scary… jag fick också inläggsidé av dethär :D
    Dethär är intressant. Verkligen. Jag funderar rätt mycket kring vad jag fastnar för och varför, och så måste jag rannsaka mej med jämna mellanrum så att jag i sanning får energi av det jag går all in på och inte bara dränerar mej själv. Där balanserar jag jätteofta. På gott och ont.
    ”men det ääär ju så roligt när man hittar nåt som tänder en på alla cylindrar :)”

    Gilla

Säg nåt!

