Ser kroppen med nya ögon

20130928-103524.jpg

20130928-103535.jpg

Allt tekniksnack och prat om hållning de senaste helgerna ger aha-upplevelser även utanför gymmet.

Jag har länge vetat att jag har rätt dålig teknik i de stående yogaställningarna, som de olika varianterna av krigare, men tagit för givet att det beror på taskig rörlighet. Det kan till exempel gälla att få höfterna att peka i samma håll eller stanna i samma höjd genom posen. Ibland är jag allt för bra på att acceptera den första tanke som dyker upp. Dålig rörlighet, jamen visst, så måste det vara, det är nog orsaken till typ allt. Och så tillåter jag det att ursäkta vad som egentligen är slarv och lättja.

Tur att ny kunskap med jämna mellanrum bryter igenom min bestämda lilla barriär.

Under mina senaste yogasessioner har jag sett min kropp med nya ögon. Insett att höfterna kan peka åt samma håll även på mig. Jag måste bara ge dem lite bestämd handpåläggning. Trycka dem lätt i rätt riktning. Vara stenhård i att behålla anspänningen i musklerna och att hålla kroppen i en bra position i första hand. Komma djupare i posen får jag göra när tekniken är bra. Sedan sitter de som ett smäck, höfterna. Stannar där jag har parkerat dem. Halleluja!

Träningsvärk i höft och magens muskler för rotation har de senaste dagarna varit påtaglig. Och jag älskar det. Älskar min kropp, dessa magiska, sammanhängande ting som ständigt överraskar med sinnrik konstruktion. Jag gör som du säger, men du får ha lite tålamod.

Öva.

Öva.

Aldrig ge upp.

Bli inte bekväm.

Ha mycket tro.

I dag började dagen med mer teknik, sen åt jag chiapudding med carob och nu ska vi tömma vår lägenhet för tapetsering.

Lär du dig något nytt i helgen?

3 reaktioner på ”Ser kroppen med nya ögon

Säg nåt!

