Är coren påkopplad?

DSC_2482För ett tag sedan skrev jag om att koppla på rumpan i knäböjen, eftersom jag själv uppenbarligen glömmer. Under helgen har jag insett ett större problem. Magen, magen, magen!

Nästan oavsett övning kunde mina instruktörskolleger konstatera att min core satt på läktaren. Och åt popcorn (jag gillar inte ens popcorn! Fastnar i halsen och får min hypokondri att löpa amok. Jag kvävs, jag kvävs, jag kvävs!). Inte helt bra när resten av mig gjorde tunga marklyft och djupa knäböj. Övningar där coren verkligen är coren. Kärnan.

Om jag tror att det har med min vardagsmedvetenhet om att släppa magen fri att göra? Inte alls! Tvärtom har jag troligen aldrig riktigt vant mig vid att koppla på coren ordentligt.

Nu övar jag mest alldeles jämt. För att hålla anspänning i coren är sannerligen inte det samma som att dra in magen. Tvärtom. När coren spänns blir hela partiet mellan bröst och pubisben – och svankotan där bak förstå – hårt. Platt. Fast. När magen dras in knuffas bara svanken ut och andningen blir skit.

Är ni med på skillnaden?

5 reaktioner på ”Är coren påkopplad?

Säg nåt!

