Varför vitamintillskott?

20130915-073647.jpg

Vitamintillskott. Jag har länge haft samma kluvna förhållande till dem som till proteinpulver. Uppvuxen med att tro att det är en smidig genväg till ett gott liv, bara för att i vuxen ålder tvivla på vitsen. Tänka: en quickfix är inte min fix.

De senaste åren har det pratats mycket om att vitamintillskott endast bidrar till ett överflöd. Att vi klarar oss på en allsidig kost. Att för mycket av det goda i koncentrerad form snarare kan skada inre organ.

När jag fick B12-brist var det självklart att medicinera. Med vitamintillskott. Förra veckan inhandlade jag järntabletter. För säkerhets skull. I samma veva kunde jag lika gärna ta av mannens En om dan. På köpet gled en Omega 3 ner.

På bara några dagar har det blivit rutin. Vana. En förhoppning om ett piggare, mer välmående jag.

Samtidigt skaver tanken på överskott och onödighet och överdrivenhet.

Jag måste visst ta en googlekväll igen.

Hur tänker du kring vitamintillskott? Använder du några? Varför, varför inte?

15 reaktioner på ”Varför vitamintillskott?

  1. Nope, inga. Jag tänker som klyschan ”Don’t fix it if it’s not broken” och hoppas att kroppen säger ifrån om den har brist på något :-) Är däremot noga med att försöka välja krav/ekologiska livsmedel i så stor utsträckning som möjligt. Vill försöka minimera risken att få i mig ‘skit’.

    Gilla

  2. Jag äter en allsidig kost, med så mycket ekologiska produkter som möjligt och jag lagar nästan all mat från grunden. Men. Jag lever också ett stressat liv med karriär, barn och ett försök till egen utveckling, i en storstad där yang-energin flödar som smör i en stekhet panna..:-) Det vill säga, jag tror att jag behöver vissa tillskott. Och många läkare jag talat med under åren i mitt jobb som journalist har bekräftat det (lika många säger förstås motsatsen, men jag märker att just kosttillskott väcker mycket känslor, och att det drabbar även läkare att argumentera känslostyrt..)

    De tillskott jag tar dagligen är omega 3, vitamin d, b-vitamin, selen och magnesium. Eftersom jag äter dem separat, undviker jag multivitaminer, just för att inte överdosera – den vitamin som man främst ska se upp med är vitamin A.

    Ett långt svar, men ämnet har intresserat och engagerat mig länge, inte minst hur det kan dela grupper i ”för och emot”…:-)

    Gilla

  3. Eftersom jag typ aldrig äter fisk så tar jag mega 3 som tillskott varje dag. När jag inte glömmer, förstås. Annars är min inställning att vi i Sverige får i oss det vi behöver via kosten. Herregud både mackaroner och mjölk är ju boostade med extra vitaminer!

    Gilla

  4. Jag läser två kurser i näringslära just nu och ingen av de lärarna rekommenderar multivitaminer, om man inte är underviktig och har svårt att få i sig tillräckligt med näring, typ äldre på hem. Själv äter jag en tablett med kalcium och d-vitamin och hoppas att det ska få min fraktur att läka snabbare. Jag har gått på kryckor sedan februari så det har inte varit någon dundersuccé men det blir nog inte värre av den heller. Och just den rekommenderade läkarna så den äter jag gärna, annars tror jag också att en varierad kost är gott nog:)

    Gilla

  5. Jag tar sällan tillskott – mest pga att jag glömmer bort dem även om jag köper hem. Men frågan är ju om kroppen verkligen tar upp dem.
    Ibland kan man må bättre när man börjar en kur, men jag frågar mig om det kanske snarare är det att man känner att man ”tar hand om sig själv” och ”får ett nytt projekt” (ta piller varje dag), som ger den extra energin.

    Gilla

  6. Nope, äter inget om jag inte blivit tillsagd av läkare. Förespråkar hellre en allsidig kost och håller med om att det känns som många överdoserar bara för att. Vissa vitaminer och mineraler är ju faktiskt rätt så skadliga/farliga om man får i sig för mycket av dem.

    Gilla

  7. Jag använder Apotekets sportvitamin med allt möjligt i. Jag tror inte att det hjälper så mycket, för jag känner ingen större skillnad egentligen mellan när jag tar och när jag inte tar. Men jag inbillar mig att det är mentalt viktigt att ta det ändå när jag ska springa, ifall att…

    Gilla

  8. Jag äter inga kosttillskott alls, i tablettform alltså, som vi nu är inne på. Järntabletter har jag en tid ätit, då av order av min läkare. Men jag tror, att den dagliga kosten (om man nu äter en allsidig och bra kost) väger upp det dagliga behovet av allt.

    Gilla

  9. Eftersom jag är medveten om att jag inte helt 100 % insatt i kosten och inte alltid lagar (eller hinner laga) så bra mat som jag skulle behöva, så äter jag GANSKA regelbundet, extra kosttillskott.
    Jag säger som dig, egentligen är det allra bästa att äta en bra kost, det är jag övertygad om!

    Gilla

Säg nåt!

