När ett barn behöver larma om hjälp

20130827-124125.jpg

Idag tycker jag att ni ska läsa om hur Greta räddade livet på sin pappa, tack vare ett snabbt ingripande och koll på var hon kunde hitta viktiga nummer i den fasta telefonen.

Jag minns det som att jag blev hårt drillad i att lära mig 90 000 och senare 112 som liten. Min mamma var ofta ensam med mig och jag visste vilka vänner till familjen som jag skulle ringa om något hände.

Men som mamma Anna säger i texten – det är nya tider. Vi låser våra smartphones med koder och många saknar fast telefon. 112 ska alltid gå att nå från mobil, även om en saknar mottagning eller inte vet telefonens kod. Det är bra. Men det finns ett annat problem. Jag kan inte ens min killes telefonnummer, trots att vi har varit ihop i fem år. För jag behöver aldrig slå det manuellt.

I dag bär vi våra liv inlåsta i våra telefoner, nedstoppade i fickan. Det är smart på många vis, men också sårbart. Framför allt när det gäller våra barn. Hur bäddar vi på bästa sätt för dem, så att de aldrig får problem att hitta hjälp när det behövs? Hur får vi dem att lära sig våra telefonnummer, när vi knappt kan dem själva? Det bör var och en fundera på.

Hur tänker du?

Mvh,
Eder Byråkrat

8 reaktioner på ”När ett barn behöver larma om hjälp

    1. Kul att du läser, Anna! Och ja, batteriet är verkligen en problem, särskilt vid strömavbrott. Solcellsladdare till alla! Eller vev? Sen måste vi ju hålla fast vid vissa analoga metoder att få och ge info så klart. Tycker jag. Jag älskar nätet och el och allt, men vi tänker för lite på vad vi gör om allt går sönder.

      En utsvävning.

      Gilla

Säg nåt!

