Introvert eller extrovert?

20130823-174133.jpg

Är du någotdera eller mittemellan?

När jag hittade den här listan över 23 tecken på att en är introvert, hos Peanutbutterrunner, njöt jag.

Det är så skönt att konstatera att jag faktiskt är normal som screeenar mina samtal och trivs bra ensam. Som gärna pratar inför stora grupper, men avskyr att småprata om sådant som inte leder någon särskild vart. Som älskar att vara i centrum, men helst bara umgås med folk jag redan känner väl. Ytterligheter låter det kanske som, men det är det nog inte alls.

Visst kan jag bli avundsjuk på de som ständigt måste ha en vän i örat eller hemma. Nog verkar det skoj att vara så social. Eller de som inte verkar fundera så mycket. Som finner sig i allt och överallt.

Men det är inte jag.

Normal, som sagt. Bara lite introvert.

20 reaktioner på ”Introvert eller extrovert?

  1. Jag vet att det är ett gammalt inlägg, men måste kommentera ändå. Snacka om huvudet på spiken, 21-23 ”ja” beroende på hur petig jag är när jag svarar. Som gruppträningsinstruktör har jag inga problem med att leda ett pass med upp till 100 deltagare, eller att besvara frågor om passet, eller allmänna träningsfrågor, men att kallprata med några av deltagarna ute i korridoren före eller efter passet är skitjobbigt. Jag är absolut inte blyg, men jag har jättesvårt för att komma på saker att säga när jag inte har något väsentligt att säga utan pratar ”för pratandets skull”. Ibland när andra gör det så försöker jag göra mentala kom-ihåg-anteckningar (tänk vad mycket bättre ”mental notes” låter på engelska) att ”Just ja, DET kan man fråga om!”

    Downtime, utan något planerat och utan sällskap utöver familjen, är da SHIT! Gift med en som är väldigt bra på att småprata med vem som helst. ;)

    Gilla

  2. Vi gjorde personlighetstest på jobbet och jag var också oerhört introvert. Något INGEN tyckte stämde. Men de skulle bara veta hur mycket jag älskar ensamtid och hur mycket jag tänker, drömmer, analyserar och funderar innan jag säger/gör något. ;-)

    Gilla

  3. Wow, jag kände också verkligen igen mig själv där! Jag är inne på HSP just nu (high sensitive personality) och läser mkt om det och känner igen mig där också, de båda har flera gemensamma nämnare.

    Gilla

  4. Det här är det bästa jag någonsin läst! Hoppas att detta kan öppna ögonen för andra, som inte förstår sig på personer som är introverta. Det tråkiga är ju att introverta ofta bli utstötta (speciellt i skolor, men även jobb) då de flesta konversationerna handlar om allt annat än ”vettiga” saker och det man är intresserad av. Precis som de skriver; De – jag – VI har hellre ett intressant samtal och diskussioner än att lyssna på hur full någon var, hur mycket någon spydde eller hur mycket någon gjorde bort sig den där lördagen…

    Gilla

    1. Eller hur, en kan må utmärkt :) En grej jag har kvar att göra är att få omgivningen att förstå. Jag vet att en del tar ”avstånd” personligt, trots att det egentligen handlar bara om att jag behöver vara i fred i bland.

      Gilla

  5. Hahaha det här är ju sjukt. ALLT stämmer in på mig. Jag har också sagt att jag är en dubbel personlighet. social och leder pass, föreläser, fixar fester etc. men är samtidigt en ensamvarg som inte svarar i telefonen om jag inte är mentalt beredd och som ja.. stämmer in på alla punkter ;)

    Gilla

      1. Hehe ja! Jag har verkligen någon slags delad personlighet. Har alltid haft ”många vänner”. Stort kontaktnät osv. Många ser mig nog som väldigt social. Men är nog främst mina närmaste som vet hur jag är egentligen, att jag måste ladda med ensamtid först för att kunna vara social osv.

        Gilla

Säg nåt!

