Skivstångskunskap

Skärmavbild 2013-08-22 kl. 08.20.08God morgon, friends!

Många tycks lika engagerade som jag i skivstångsfrågan. Igår var jag överlycklig över att ha hittat en damstång på gymmet. Något som dock gjorde mig konfunderad var att den endast fick lastas med 20 kilo. Hmm. Something fishy. Jag använde den därför bara till axelpressen, i väntan på att kunna fråga Hans om råd.

Fick snart ett svar som gjorde mig lätt besviken. Så här skrev Hans:

Det finns tre stänger (som jag vet) med mindre storlek på greppytan.

  • Riktig damstång 15 kg
  • Teknikstång 10 kg (kan belastas med 100 kg)
  • Teknikstång 5 kg (kan belastas med 20 kg)

Så, du fick tag i ”fel” stång helt enkelt!

Buhu! Det betyder att:

  1. Jag inte tog 27,5 utan 22,5 kilo (trodde att stången vägde 10, verkar snarare ha varit 5. Kollade inte utan lyssnade bara på repatjejen. Ska kolla i morgon!) i pressen. Buhu.
  2. Mitt gym inte har damstång… längre. Eller ja, de har inte haft det alls, får en förmoda. Utan bara den här teknikstången. Som alltså bara kan lastas med 20 kilo och därför inte funkar till… nåt.

Men all denna kunskap! Så fantastisk. Så KUL det är just nu! Några av er funderade på vad en skolstång är. Jag har inte forskat alls i saken, men kanske är det samma som teknikdito?

7 reaktioner på ”Skivstångskunskap

    1. Inte jag heller! Hatar språkliga könsuppdelningar. Men här förstår jag åtminstone var det kommer ifrån, då en använder olika på tävling. Jag tycker också att det är bra att det finns små stänger för små händer. Är så trött på att allt är anpassat efter halva befolkningen. Som vanligtvis är lite större.

      Gilla

Säg nåt!

