En ofrivillig extra timmes sömn (!)

20130820-072851.jpg

Oh no! Hade glömt att spara min ändrade alarmtid och missade morgongymmet i dag. JHH undrade om jag tränar något annat än mina tre Starting Strength-pass i veckan och jo, det gör jag.

I dag var planen en sån där spinning-core-kombo med Maria, men när hon blev sjuk avbokade jag. Har det senaste året börjat tycka att spinning är rätt kul – men helst i sällskap. Istället lade jag in ett bålpass med mountain climbers i TRX, tabataplanka, rodd, och enarmsrodd i planka.

En ska vara försiktig med att träna massa annat när en kör SS, men som vanligt gäller att lyssna på kroppen. Just nu känns min omättlig. Och stark. Det utnyttjar jag gärna. Och anpassar planen helt efter hur kroppen känns, förstås.

Hur ofta tränar du styrketräning, om du gör det? Lägger du in kondition däremellan?

8 reaktioner på ”En ofrivillig extra timmes sömn (!)

  1. Är det data från din Jawbone du lagt upp där? Hur tycker du att den fungerar? :) Har haft problem med sömnen hela mitt liv och i perioder måste jag hålla så bra koll som möjligt på förbättringar/försämringar i sömnkvalitén(för att läkarhjälp/lindring ska kunna fungera optimalt). Den verkar ju fantastisk för ändamålet!

    Gilla

    1. Åh, förlåt för sent svar, Matilda! Jag tycker att den funkar bra, men vete tusan om jag skulle våga rekommendera den i medicinska syften. Eller, det vågar jag så klart inte. Det borde finnas bättre grejer för det, men som budgetlösning är den nog bra, jag tycker alltid att datan stämmer med min upplevelse, om du förstår hur jag menar.

      Gilla

  2. Tänker som du, anpassar efter kroppen. Ibland (just nu!) har jag grymt flyt och massor av energi. Andra perioder inte. Härligt att ha lärt sig det under de här senaste åren och inte känna sig stressad när en viloperiod kommer.

    En liten titt på funbeat visar att jag, de senaste veckorna, lagt ungefär 50% av min träningstid på styrka (som oftast är rätt flåsig), 25% på kondition (intervaller och lägre intensitet blandat, dock ej vardagspromenerandet) och 25% på yoga vilket jag tycker känns ganska perfekt för mig, just nu :-)

    Gilla

  3. Just nu kan jag inte springa så det blir bara styrketräning ca 4 gånger i veckan. Jag borde konditionsträna också, för att inte tappa den kondition jag har, men jag har svårt att hitta ett tillräckligt bra och roligt alternativ. Om löpningen hade funkat hade det nog blivit 3 pass styrka och 2 pass löpning.

    Är det någon sorts sovapp du har till telefonen eller?

    Gilla

Säg nåt!

