Är det bara jag som kräks på 5:2? (Uppdaterad!)

20130820-162147.jpg

Vilken jäkla mediefluga. Orkar ej se teckenkombinationen mer.

Uppdatering: det är så klart själva mediegrejen som stör mig. Inte att folk blir friskare. Jag hoppas att alla som tjänar pengar på frågan verkligen står bakom den. Men cyniskt nog – tror jag inte det.

Tankar och erfarenheter om detta mottages förstås tacksamt. Både för och emot.

28 reaktioner på ”Är det bara jag som kräks på 5:2? (Uppdaterad!)

  1. Jag har ingenting emot själva dieten i sig, inte någon diet egentligen. Även om inte alla kanske tilltalar mig så passar de bättre för någon annan och det är trots allt det som i slutändan är huvudsaken. Vad som dock stör mig är precis som du skriver, hajpen som följer i media. Hur de basunerar ut ”nya och revolutionerande” mirakelkurer. Men om alla dieter hade fungerat så bra som de skriver, då hade vi väl inte haft behov av några nya…eller?

    Gilla

  2. Jag såg programmet om 5:2 när det gick tidigare i år (Vetenskapens värld) och det var fantastiskt bra och mycket tankeväckande. Och fokuset var ju då verkligen att förbättra sin hälsa och sina olika värden som kan leda till sjukdomar, sen kom vikten som andra grej. Så jäkla trött man då blir nu då det SKRIKS ut ”bantning” överallt och att nu, nu minsann är det enklare än någonsin. Gah!! När ska vi lära oss….. kram Milla

    Gilla

  3. Jag förstod inte först vad 5:2 är, hänger tydligen med dåligt. ;) Men så förstod jag av kommentarerna att jag ändå visste :)…
    Faktum att en kompis till mig, som jag aldrig trodde, kör den här varianten ( har gjort i alla fall ) och jag blev minst sagt förvånad.
    Föregående har uttryckt sig så bra så jag behöver inte lägga ut texten så mycket mer än, ”nej tack”. Jag är inte intresserad av att svälta mig. Inte ens 2 dar i veckan.
    Jag tränar och behöver energi och näring varje dag.

    Gilla

  4. Håller helt med. Det jag stör mig mest på är medias vinkling: såg senast idag en löpsedel där det stod något i stil med ”Bästa knepen – så klarar du 5:2 dieten!”. Varför måste man alltid framställa det som en KAMP? Som något som ska övervinnas? Som svart/vitt….. Åh.

    Gilla

  5. Jag skrev en lång kommentar som försvann. Suck! Kontentan var iaf att jag ser ingen vits med dieter som inte lär en vad sund mat och sunda vanor är för något. Vad är det för vits med att svälta sig några dagar, äta precis samma mat andra dagar om man inte vet vad man ska göra efteråt sen. Du kan väl inte hålla på med det hela livet? En del kan behöva gå ner i vikt snabbt av olika anledningar men bryter du inte vanor och ändrar dina matvanor när du gått ner det du vill så spelar det väl ingen roll? Att fasta nån gång om året för att rena kroppen är en annan sak. Tack för mig!

    Gilla

  6. Agree. Jag är likadan med alla hypade dieter som kommer på tapeten. Inte för att de inte fungerar eller inte är bra. Utan för att de blir hypade och väldigt många tror blint på att det kommer att vara lösningen på alla deras problem – för det är ju så det framställs.

    Allt fungerar inte för alla.. Och egentligen tror jag inte på dieter alls. Hur bra de än fungerar så är det ju ändå en form av restriktion någon annan satt för hur du skall leva ditt liv.

    Gilla

      1. ni två alltså. Istället för att upprepa det som redan sagts, så håller jag bara med. Folk letar ständigt efter ”hemligheten” och den enkla vägen, och därför fortsätter även media/självutnämnda experter/dylikt att skapa nya råd och rön.. så kommer det förmodligen alltid vara.
        Jag tror att de flesta sätt ”funkar”. Jag tycker mest det är dumt och onödigt att sätta siffror och bokstäver på allt, skapa regler och sätta upp förbud… det skapar så mycket DUM och ONÖDIG stress och ångest. Oavsett vilken het bokstavs/sifferkombination man väljer att följa

        Gilla

  7. Du får inte kräkas! Du måste behålla all energi du kan nu när du kör SS! ;-)

    Jag har kollegor som kör och har kört 5:2 och de verkar må väldigt bra av det, så jag har inget direkt emot det så. Men det jag fascineras av är hur snabbt det kommit ut böcker och betalartiklar kring ämnet, hur snabbt man började utnyttja det och tjäna pengar. Jag har inte sett lika mycket kring periodisk fasta.

    Gilla

  8. Mina päron testar på 5:2 dieten och för pappa har det resulterat i drygt tio kilo på sisådär en månad (i viktnedgång då ;) ), och för mamma går det också åt rätt håll även om hon inte ville få svart på vitt genom att väga sig. Bortsett från hunger (som vi får höra om, hehe) och lite upprörda tarmar (läs obekväm gasbildning) samt en beskedlig ketonlukt dagen efter verkar det som att de är nöjda. Favoriten so far tycks vara att avrunda fastedagen med en tallrik gröt – med motiveringen att det är ”mycket volym för kalorierna” och ”snällt mot magen”.

    Själv käkar jag som vanligt och ler ömsom skadeglatt, ömsom medlidsamt mot dem när de håller på att gå under av hunger (nåja). Mest av allt är det roligt att se att de får resultat, trots att kosten ser exakt likadan ut resterande dagar i veckan. Som grädde på moset har kiloraset gjort att pappsen har återupptagit löpningen igen. Win-win, liksom.

    Annars vet jag inte – det är nog precis som med alla andra dieter och kosthållningar att det inte passar alla att göra på ett visst sätt. Man får känna efter, helt enkelt.

    Gilla

    1. Nä precis. Jag tänker att dina föräldrar ingår i just den grupp som jag tänker mig kan passa för 5:2. Lite äldre, har dragit på sig några kilon som liksom smugit sig på under lång tid. Kanske inte så superaktiva dagligen? Behöver en kick i baken?

      Som jag har skrivit till se andra här är det GREJEN jag blir less på. Alla produkter och tidningar och skit som lanserar metoden som nån slags jesusgrej. Till oskyldiga människor som liksom bara vill ha en enkel väg och slippa tänka. Ja, det är deras jobb så klart, men jag kräks vidare ändå.

      Gilla

  9. hahahahahahaha
    blev helt ställd när jag såg ditt inlägg
    du brukar inte vara så tvär!

    jag vattenfastar 2 gånger om året och ser verkligen vinster med fasta
    men känner att många som anammat 5:2(sorry för teckenkombinationen) var de som testade LCHF en stund, innan det var det viktväktarna, cambridge och/eller atkins

    det finns liksom inte så mycket reflektion, alla ba hoppar på

    Gilla

Säg nåt!

