Om böcker och att gå ned i varv

Vårt eget bibblo in the making...
Vårt eget bibblo in the making…

En trist grej med min semester var att jag aldrig riktigt slappnade av. Vilket ju typ är hela syftet med semester. Det var yogautmaning och Instagram och framtidstankar och jobbfunderingar. Jag trodde liksom att det inte gjorde nåt att låta de tankarna få hänga i. Nu ska jag inte dra några långtgående resonemang om att jag borde strukturera upp min sociala medier- eller medier-i-allmänhet-tid – fast det borde jag och du känner kanske rent av igen dig – utan istället göra om och göra rätt precis nu.

För även om det inte är semester är det fortfarande lika viktigt att gå ner i varv när en kan.

Därför är jag så otroligt glad att jag har hittat tillbaka till läsandet. Efter att under flera års tid bara ha blivit stressad av långa böcker landar jag just nu en om dan. Ha! Det ni. Tack tack tack till bibliotekets e-böcker. Jag älskar biblioteket. Som ger alla möjlighet att läsa. Numera också nästan vad en vill, precis när en vill. Om en har en smartphone eller padda eller nåt.

Och det har ju jag. Näst på tur står Erlend Loes Fvonk. Jag älskar Loe mer än nästan nåt. Tänk att den kunde landa i min padda på bara ett par klick. Gratis. Det är förjävla bra.

Läser du? Favoritbok? Skämsbok?

13 reaktioner på ”Om böcker och att gå ned i varv

  1. Jo, jag läser massor. I alla fall just nu. Har testat att läsa parallellt också, dvs flera böcker samtidigt, men det funkar inte. Men att få byta värld för en stund, att få koppla av med en bok – det är oslagbart. Jag vill bara läsa mer. Så är det.

    Hälsar & grattis till ”tjej” stången :)

    Emilia

    Gilla

  2. I sommar har jag också börjat läsa igen. Jag slukade flera böcker i månaden förut, men sedan jag började plugga har det inte blivit samma sak. Men nu i sommar har jag bl.a. läst hela Vibeke Olssons serie om Bricken (underbart namn tycker jag), den första heter Sågverksungen. Så sjukt bra böcker, tips, tips!

    Gilla

  3. Det har varit samma för mig. Inte en enda bok läste jag under semestern och nu har jag abstinens. Har skickat iväg en beställning till adlibris så jag har flera böcker på väg hem. Alla är faktaböcker som handlar om mat och hälsa. Jag läser väldigt sällan skönlitteratur.

    Gilla

  4. Nu läser jag ingen. Har många jag vill läsa…undra om jag är den enda på jorden som inte läst Femtio nyanser…böckerna..hmmm kanske skulle man skämmas lite… ;-)

    Gilla

  5. Jag läser sjukt mycket, i perioder. Dock har jag haft en period när jag varit otroligt stressad och då har jag tyvärr inte läst något alls nästan. För mig är läsandet ett hemskt bra sätt att koppla av, så jag är glad när jag känner att jag kan ta mig tiden, för då vet jag att jag är på ett bra ställe i livet. Typ.
    Skäms egentligen inte för några böcker jag läser, tror jag haha. Eller, jag läser mycket YA och det är kanske inte alltid så kul att briljera med ;) Men de är ju för bra för att låtas bli.

    Gilla

  6. Jag har inte läst annat än veckotidningar på många år… (tyvärr).
    Jag har nyligen läst alla ”Femtio nyanser av…”-böckerna. (Kanske skäms-böckerna? Haha!) ;-)
    Just nu är jag inne på ”Alfahannen”. Någon kriminalare typ. Inte kanonbra, men helt ok och lättläst. :-)

    Gilla

Säg nåt!

