Nota saltad med tillsatser

20130818-110230.jpg

I dag läser jag om tyngdlyftande, romandebuterande doktorand i Dagens Nyheter (inte online än) och om ”naturlig mat” som är allt annat än det, i Svenska Dagbladet.

Mats-Eric Nilsson har skrivit en ny bok, Saltad nota, om tillsatser i maten på restauranger. Du och jag har redan hajat. Den stora massan har det inte. Det här är skälet till att jag undviker restaurangmat just nu. Jag vet helt enkelt inte vad den innehåller.

Jag har gjort undantag för Blueberry, Panini och den fräscha räksalladen jag älskar på Spisa hos Helena (räkor, ägg, avokado och sallad – utan dressing ser den åtminstone naturlig ut). Jag kan bara hoppas att de här ställena håller sig såpass cleana som jag vill tro. Men varför skulle de när ingen annan? Som sagt. En kan hoppas. Och forska. Fråga. Ifrågasätta. Berätta för andra hur det faktiskt ser ut. Och vara så noggrann som möjlig i sina egna val.

Klipp ur SvD i dag. Från Saltad nota:

20130818-105436.jpg

10 reaktioner på ”Nota saltad med tillsatser

  1. Det där har jag alltid tänkt, att även fast jag försöker göra bra val när jag äter ute så har jag undrat vad de mer har i eftersom det alltid smakar bra eller bättre. Får lust att helt bojkotta uteluncherna.

    Gillar förresten din blogg!

    Gilla

  2. Håller helt med dig och undviker för närvarande också att äta ute just eftersom att jag vill veta vad jag stoppar i min kropp. Bra att du tar upp det, vi får helt enkelt prata vidare om detta viktiga ämne och se till att fler får upp ögonen!

    Gilla

Säg nåt!

