Lämna smithen så fort du kan

IMG_6607
Hej då, Smithy!

Varför knäböj i smithen? frågade några av er ibland tidigare. Dålig balans gjorde det svajigt och oroligt att köra med olystången tyckte jag och jag alternerade därför dessa. Tack vare viktplattor under fötterna har jag fått helt nya möjligheter. Och därmed kunnat göra min träning mycket tyngre, tuffare och – roligare.

I smithen blir stången liksom lättare. Det enda du behöver göra är i princip att böja på knäna. Inte var lika noggrann i att hålla balansen med bålen och det är också mindre risk att knäna faller in, eftersom du står så stadigt. Det gör smithen till ett utmärkt redskap för nybörjaren, men om jag ska rådgöra någon annan skulle jag föreslå att smithen lämnas ganska snabbt.

Träningen blir helt enkelt så otroligt mycket mer effektiv när hela kroppen kopplas in.

En lär så länge en vågar testa, ni vet. I går vågade jag till exempel testa axelpress med olystången, efter tips från Stark och snabb. Jag trodde att det skulle bli svårt med en så lång stång, men ack nej. Det gick så fint. Och smidigt att kunna köra alla Starting strength-övningar på samma plats.

16 reaktioner på ”Lämna smithen så fort du kan

  1. Håller med, mycket roligare med stången! Avskydde benböjen i smithen men det kan berott på att jag var så galet svag i benen. jag blir starkare :-). Däremot kör jag gärna raka marklyft och enbensmarklyft i smithen för då kan jag koncentrera mig på rätt kontakt och ramlar inte :-)

    Gilla

  2. klokt inlägg! Fritt är (nästan) alltid bäst. Själv tränar jag oftast med fria stänger men varierar gärna träningen genom att hälsa på Smith ibland :) Jag gillar honom trots allt. Han tillåter mig att tärna på ett ”annorlunda” sätt, fokusera mer på själva rörelsen.

    Och angående inlägget om sommar/höst. Klart det fortfarande är sommar och att vi ska njuta av den så länge den varar (ett tag till alltså!) men jag har ändå ställt in hjärnan på höst-mode eftersom jag börjat jobba igen (ny termin – Hösten), det är liksom ett sådant tydligt break :)
    Ha det fint o hoppas vi ses över en lunch snart…

    Gilla

Säg nåt!

