Belgiska våfflor med jordgubbssås

bildDet råder våffelexplosion i min feed om helgerna. Nästan provocerande snygga uppläggningar och garneringar, är det inte? Som liten älskade jag att hänga på mamma när hon gräddade våfflor. Det hände liksom bara på särskilt extra jättelediga dagar. Sedan åt vi dem med glass, sylt och grädde i en enda röra. Mmm!

Men alltså… är inte våfflor rätt överskattat..? tänkte jag ändå när jag drog igång ett eget projekt i morse. För det tar tid. Det gör det.

Men åååååh så gott det blev. Eller hör bara här:

Belgiska våfflor med jordgubbssås

  • Mixa två små bananer/en stor tillsammans med två ägg
  • Grädda smeten, så mycket i taget som passar ditt järn
  • Under tiden mixar du en handfull frysta jordgubbar med 2 msk chokladproteinpulver, 1 msk kokosmjöl samt 1 tsk fiberhusk och en skvätt vatten till en sås. Alternativt inget proteinpulver och mer av något annat, kanske mjöl, kesella, mindre vatten… ni hajar.

Eftersom mina belgier blev små gjorde jag en tårta för att effektivisera ätandet. Jordgubbssåsen hamnade mellan varje lager. Överst toppade jag med en stor klick kesella samt kakaonibs, lucuma och chokladagave (definitivt mer om den sedan!!!).

Jag behöver inte säga att det var fab, va?

Vilket är ditt bästa våffelrecept?

Ps, någon av er noterar kanske att jag plötsligt har lagt upp två recept på rad med proteinpulver i. Jag som sällan äter det. Återkommer med tankar i ämnet framöver. It’s complicated, som dom brukar säga.

10 reaktioner på ”Belgiska våfflor med jordgubbssås

  1. Hej! Jag vill först bara säga, vilken härlig blogg du har! ..tycker jag nu, när jag själv har kommit igång med ett sundare liv igen. Under min årslånga skitmat-ingen träningsperiod har jag vägrat läsa pga ”äh men präktiga himla fanatiker”. Ren avundsjuka alltså.

    Får man önska en grej? Jag gör det hur som helst.
    Har du några tips på salta snacks/godsaker? I varenda raw/nyttig-blogg jag ser hittar jag en miljon bra recept på sötsaker men sött har aldrig varit mitt problem, jag landar mycket lättare i chipsfällan och skulle älska tips på bra icke-söta snacks om du har några? Jag hittade ett bra på grönkåls-chips hos din vännina som du länkade till men fler vore grymt!

    Jag pysslar inte med nån speciell diet alls, mer ute efter så mycket gott/nyttigt/näringsriktigt per kalori som möjligt.

    Gilla

Säg nåt!

