Lämnar du blod?

20130807-155941.jpg

När jag fyllde 18 gjorde jag och pappa en deal. Han anmälde sig, precis som jag, som organdonator trots att han tyckte att det var läskigt och jag blev blodgivare, något som är viktigt för pappa.

I dag laddade jag och kollega med god lunch innan vi tog sällskap till centralen vid Fridhemsplan för en insats mot blodbristen. För blodbristen, den är reell och ständigt akut. Det är läskigt som tusan att stickas och se blod lämna kroppen. Men det räddar liv.

Tack vare en fin syster Caroline gick min session smärtfritt trots plötslig nålskräck. Även om du är rädd – gå dit och känn på’t. Du möts av mänsklig värme och stark känsla av att göra gott.

Lämnar du blod?

24 reaktioner på ”Lämnar du blod?

  1. Kärlek till alla som lämnar blod säger jag!

    Jag har en gång fått blod pga väldigt låga hemoglobinvärden efter en lång tids sjukdom. Har man tur och en snäll läkare och det inte råder blodbrist på sjukhuset kan man då få blod, har man otur får man ta den vanliga vägen och äta järntabletter och vänta veckotal innan något blir bättre. Då var jag tacksam! Det är så himla bra att ge blod!

    Själv har jag en gång råkat på malaria under en av mina Afrika-resor och får pga detta inte ge blod. Aldrig. Jag har en legitim anledning att slippa alltså, det finns många som inte har det.

    Gilla

  2. Har inte fått tidigare pga reumatismen men tänkte jag skulle försöka igen, var nog 15 år sedan sist och jag mår ju så bra (och smittar givetvis inte!!). Är totalt orädd för sprutor och blod så jag är perfekt givare så sätt :-). Ska genast kolla upp hur man gör i denna stad, tack för påminnelse!

    Gilla

  3. Vet du, nu skäms jag….efter alla år som sjuksköterska på kirurgavdelningar, akuten, operation så har jag fortfarande aldrig lämnat blod! Jag kan inte skylla på nålskräck, jag gillar typ blodprov och nålar, det är bara ren och skär lathet! Nu banne mig ska här lämnas blod!

    Gilla

  4. Önskar att jag också kunde, ävenom jag har obehag för sprutor ”och sånt”. Tyvärr har jag också svajiga blodvärden och väger för lite. Heja alla som ger blod!

    Gilla

  5. Skulle så gärna vilja göra det, men jag brukar ha småförkylningar väldigt ofta så jag har tänkt att det inte skulle gå. Men, jag har börjat kolla upp det här med småförkylningar och sjukdomskänsla och det börjar bli lite ordning på torpet så snart borde jag kunna gå och kolla läget. Vill!

    Gilla

  6. Jag har försökt. Men har för dåligt blodvärde att jag inte får. Tyvärr för det är en bra grej att göra! Är i varje fall anmäld till organdonation både för medicins forskning och för att ge ett organ till någon annan som behöver det.

    Gilla

  7. Jag lämnar blod så ofta man får, jag tycker att det är en självklarhet. Jag är dessutom med i Tobiasregistret och jag har anmält att jag vill donera organ om jag kan när jag dör. Det är så viktigt att man säger till hur man vill ha det för jag tror det är en oerhört svår fråga för ens anhöriga att ta itu med mitt i all sorg.
    Och sen är det såklart oerhört fint att man kan hjälpa någon annan och kanske till och med rädda livet på någon :)

    Gilla

    1. Jag är så klart också med. Tycker också att det är en självklarhet. kan förstå att många tycker att det är läskigt dock, men personalen är alltid underbar och det ordnar sig liksom. Och sen går en där ifrån med en väldigt bra känsla i magen.

      Gilla

  8. Självklart (för mig iaf) gör jag det!! Lämnade senast i måndags!! Stolt över dig som lämnat!! Det känns så himla bra at göra detta. Vem et, kanske är det tom vi blodgivare som behöver blodet ngn gång…

    Gilla

  9. Jag gav det ett försök. Jag valde att gå dit direkt efter jag fyllt arton. Tyvärr var mitt blidvädren för dåligt så dom slängde det istället! Jag gav det ett gott försök i alla fall.

    Gilla

Säg nåt!

