Ett kilo är inte alltid ett kilo på gymmens stänger

20130807-094139.jpg

Det är något märkligt med sådana här ”färdigmonterade” skivstänger som alltid finns på gymmen. Jag använder dem för axelpress inom Starting Strenght och på Sats Odenplan var jag superglad när 17 kilo gick lätt. På S:t Eriksbron var mitt 5RM 24 kilo. Hur märkligt är inte det? Ett kilo borde ju vara ett kilo på alla gym.

Har tänkt på sådana här skillnader tidigare. Och nä, tror inte att min träning har fått utväxling så snabbt att jag ökar dryga sex kilo bara så där…

Någon som har tänk på samma?

26 reaktioner på ”Ett kilo är inte alltid ett kilo på gymmens stänger

  1. Hjälte, stjärna? Nämen, äsch, inte ska väl jag….. ;-)

    Jag kör nästan aldrig de färdigpreppade utan bara antingen olympisk stång eller träningsstång (5 kg) och de litar jag på. Jag kanske ska väga alla hantlar och kettlebells också? Ganska schysst träningspass! ;-)

    Gilla

  2. Ja, jag kör allt med olympisk stång trots att jag är rätt klen upptill och hade kunnat använda de färdigpreppade. Jag tycker att du ska gå över till en riktig. Du kommer att vänja dig vid storleken!

    Gilla

  3. Kan det inte vara att tjockleken på stängerna varierar och därmed blir greppförmågan bättre/sämre, vilket gör att vikten känns lättare eller tyngre även fast det egentligen är samma.

    Gilla

  4. Nu var det ju oerhörd skillnad med 7 kg på just axelpress.
    Men när det gäller t.ex. benövningar; där jag har insett att matintag (och den mentala biten) kan spela en ganska stor roll procentuellt.

    Benpress har jag maxat på 100 kg.
    Men 2 veckor senare klarade jag inte ens 82 kg. Jag är ju inte helt fokuserad på min mat (tyvärr), men hur och vad man ätit gör en relativt stor skillnad tror jag.

    Gilla

    1. Helt klart sant, det är jag helt med på. Märker också såna skillnader, men som du säger är axelpress lite annorlunda. Spannet är liksom mindre. I alla fall för mig. Men alltså, jag har inget emot tanken på att jag faktiskt orkar 24… ;-)

      Gilla

  5. Tusan också. När jag var på gymmet tänkte jag att jag inte fick glömma att väga stänger innan jag gick hem, men det gjorde jag. Glömde, alltså. Ska dit på lördag igen. Få lägga in en påminnelse i telefonen!

    Gilla

      1. Nu ska du få höra! ;-) Jag vägde tre stänger: 17, 12 och en till och alla tre vägde 0,8-1 kg mer än vad som står på. Måste vara stången själv som inte är inräknad i det som står på sidan…..jättekonstigt, tycker jag.

        Gilla

      2. Jättekonstigt! Men åh vilken hjälte du är, en stjärna! jag ser det framför mig och blir helt glad av din insats. Slutsatsen jag drar är: ingen siffra är att lita på, oavsett gym. Eller? vad är din?

        Gilla

  6. Har också tänkt på det, testade axelpress i smith på 10 kg, och sen med en färdigmonterad 10kg och det var stoor skillnad i vikt, den färdigmonterade var väldigt mycket lättare… Konstigt…

    Gilla

  7. Kan det inte vara stängerna som väger olika? Eller, jag vet inte. Det finns inga färdigmonterade skivstänger på mitt gym så jag har aldrig riktigt tänkt på det.

    Gilla

Säg nåt!

