Tips: viktplattor under hälarna för ”ass to the grass”

20130805-095028.jpg

Tidigare lyckades jag aldrig ta mig till ”ass to the grass” i knäböjen. Trodde att jag var för klen nånstans, men Hans har fått mig att haja att det är en orörlig fotled som är bekymret. Med lättaste viktplattorna under hälarna, så att de kommer upp en bit, tar jag mig numera hela vägen ner utan att wobbla i knäna.

Givetvis bäddar jag inte bara bekvämt och är nöjd med det, jag övar också rörlighet i fotlederna. Att göra det under knäböjen genom att försöka pressa sig är dock inte rätt tillfälle. Om en vill träna säkert.

Rörligheten tränar jag främst via yoga, exempelvis genom att sätta mig ner med benen vikta under mig, om ni förstår hur jag menar. Sedan lägger jag ner överkroppen så att jag ligger på rygg, samtidigt som smalben och vader ligger kvar under låren. Mycket bra!

16 reaktioner på ”Tips: viktplattor under hälarna för ”ass to the grass”

  1. Jag jobbar med precis samma rörlighetsproblem i knäböjen (hej kylskåpet, typ) och har fått två tips utöver det du skriver om fotlederna: det kan även vara så att man är kort i baksida lår, eller har dålig rörlighet i höfterna.

    Jag har testat köra med viktplattor under hälarna en gång, men näää…. Jag gillar det inte! Tycker det känns ostadigt och fel på något vis… Så min plan är att öva upp rörligheten istället :-)

    Gilla

    1. Åh, jag har både de problemen. Visst är det härligt? Haha. Just nu kämpar jag med höfterna och låren hänger med lite på köpet. Undrar om jag kommer märka av det i benböjen? Hmm. Intressant. Tack för tips!

      Gilla

  2. Precis!
    Fast just den töjningen kommer inte hjälpa avsevärt mot just dorsalflexionen (dvs när foten böjs upp och det är denna rörlighet som hindrar de djupa knäböjen. Tips: kör toe to wall: knä mot vägg, hela foten i och riktad rakt fram, tårna mot väggen och sen flyttar man hela foten litegrand i taket bakom, med hälen kvar i golvet och knäet mot väggen. Hitta stopplägge- töj!
    Hälsar sjukgymnasten :)

    Gilla

    1. Tack för input! Absolut, det är just stretch av undersidan av foten jag är ute efter för det är mest där mina besvär sitter. Det var mest en tanke av ”så här gör jag”. Jag ska absolut köra den där du beskriver! Blir det inte samma rörelse i fotleden som när man gör en huksittande vadstretch?

      Gilla

  3. Jag fick också problem med det där, när jag bytte från vanliga joggingskor till barfotaskor på gymmet. Det blev plötsligt jättesvårt att komma ända ner! Nu kör jag ända ner utan vikter alt bara stång för att töja och vänja lite, och tungt kör jag bara med plattor under, frontsquat eller inte så djupt. Ska också testa den där yogaböjen!

    Gilla

      1. Ja jag tror det :) Då ligger du med fotsulorna mot rumpan typ? Jag brukar mest köra den där man sitter med tårna i golvet, som stretchar hela undersidan av foten och gör sjukt ont. Jag förstår att de olika tar på helt olika delar av foten.

        Gilla

      2. Den jag menar är med i det där fot och vadpasset med Milla på yogobe. Man sitter på knä, på underbenen men har tårna i golvet och undersidan av foten sträcks ut. Jag har problem med undersidan av foten, medan du är ute efter att sträcka ut mer i fotleden antar jag, så det är ju två helt olika saker. Men den dä fotstretchen är jäkligt bra!

        Gilla

Säg nåt!

