Plan för augusti

De senaste två dagarna har regnat bort här på Öland och jag lobbade därför för en tidigarelagd hemresa. Jag längtar vare sig till stan eller vardag, men känner att det är dags att göra något annat. Sent i kväll landar vi i Birkastan igen.

Från och med i morgon kör vi igång ett augustiprojekt hemma. Jag har valt att kalla det avfrostning, mannen avrostning och våra syften är lite olika. Jag vill ha något – utmanande, målinriktad och schemalagd träning med tillhörande smart kostplan och festliga resultat – att fokusera på för att göra återkomsten från semestern rolig och intressant. Mannen vill mest spara ork och pengar inför en tuff jobbhöst, men syftet spelar egentligen inte särskild roll. Huvudsaken är att vi gör det där som är meningen med att vara två – supportar varandra till hundra procent.

Igår beställde vi varsin UP från Jawbone för att komma igång med vardagsmotionen. Jag älskar siffror och statistik och går igång på att tävla med mig själv. Att röra mig mer i vardagen är ett av mina främsta mål för hösten. Jag har blivit förtjust i promenader!

På gymmet fortsätter jag med basövningar och vill lära mig mer om olympiska lyft. Tillsammans med PT Hans Hellberg slipar jag på tekniken. Jag kommer att sätta upp tydliga viktmål som ni får ta del av, jag måste bara undersöka hur jag ligger till först. Tre gympass i veckan blir lagom för mig.

Ett verktyg är att börja föra dagbok för att avbryta en lång period av svag koll och dåligt med mening och mål.

Mitt mål är fortsättningsvis att yoga varje dag. På ett eller annat vis, i en eller annan mån. Överlag har det mentala stort fokus i min höst. Mer om det dyker upp efter hand.

Löpning får inget särskilt fokus i min höstplan. Visst kommer jag att springa, säkert två gånger i veckan ungefär. Men passen läggs upp efter känsla. Jag är så rädd att tappa den lilla löplust jag har.

Under mitt augusti kommer maten att vara så ren och oprocessad som möjligt. Jag vill fortsätta på sommarens gröna spår och gärna dra ner på min köttkonsumtion. Att hitta bra kött där djuret blivit väl behandlat och inte proppat med skit är en dyr och svår affär. Jag ska leta vegetabiliska alternativ så gott jag kan.

En tanke jag har är att minimera sådant som kan bromsa fina träningsresultat. Stress, sömnbrist, alkohol, näringslös mat.

Ett gemensamt mål vi har är att minimera våra restaurangbesök. Genom det kan vi spara pengar i femsiffrig nivå och få rutin på hemlagad mat med utvalda ingredienser. Vi är hemskt förtjusta i att lyxa för tungan och det ska vi inte sluta med. Men med en man som min är maten oftast godare hemma ändå. Bara orken och planen finns.

För onödig konsumtion är det som vanligt nolltolerans. Jag mår aldrig bra när jag köper saker jag inte behöver. Däremot vill jag gärna resa någonstans och göra många roliga saker. Sådant funderar jag på.

Så. Det var mina augustitankar. One day in advance. Bara genom att skriva dem känns det… tja, som att jag kan överleva hösten!

Har du börjat fundera på hösten, kanske gjort en plan eller satt upp mål?

Annonser

34 reaktioner på ”Plan för augusti

  1. Jag började idag, fick sån ågren inför datumet 1.8 så det kändes liksom positivt att börja före … Min sommar har varit hopplös ur träningssynpunkt, hela juli blev en stor dödperiod efter Tjejmarathon och nu måste jag komma igång (och VILL!) inför Lidingöloppet. Så, för att komma på rätt fot och få inspiration, utan att tappa löplust, så införde jag #30omdagen. En halvtimmes motion om dan, av bra sort. Helst svettframkallande men också rörlighet och yoga. Började idag och mår redan bättre!

    Vi får inspireras och hjälpas åt, det blir en härlig höst – eller hur?

    Gilla

    1. #30omdagen är verkligen en riktigt bra grej. Jag ser till att leva efter det också nu. har lätt att ta vila lite för seriöst… Klart att vi ska peppa varandra! Ska bli superkul att följa dig mot Lidingö. Kommer gå fantastiskt så klart.

      Gilla

  2. Hej!

    Jag har planer för augusti/september och en del av dem är att jag ska bygga muskler med styrketräning. Dock är jag sugen att pröva på yoga. Jag vill gärna komma i kontakt med min kropp och jag har ett öppet sinne och välkomnar nya saker. Har du några tips eller förslag för en nybörjare som mig? :)

    /Mikkan

    Gilla

    1. Hej Mikkan, ledsen för sent svar! Har du hört talas om Yogobe.com? Surfa in där och testa något av deras gratispass på första sidan. Solhälsningar är en jättebra början tycker jag. När det rent fysiska i yogan, alltså. Mediterar du? Annars skulle jag rekommendera dig att ladda ner någon app, exempelvis Headspace och testa det. För väldigt många hänger yoga och meditation fint ihop och det ena skapar en tråd till och ett sug efter det andra. Kan du testa yoga på ditt gym eller en studio i närheten så gör det! Börja med ett nybörjarpass så slipper du känna att det blir för svårt och tråkigt. Yogan kan låta enkelt, men det är det absolut inte. Det kräver tålamod. Berätta gärna hur det går för dig!

      Gilla

  3. Åh, jag ska nog sätta mig och fundera på vad jag ska förändra jag med. Vad jag dock redan nu vet är att jag tjuvstartar med träning inför Tjejmilen ikväll. Är i så bedrövlig form nu att det knappt ens går att skämta om, men det är bara att styra upp.

    Gilla

  4. augusti känns som en väldigt bra månad att starta upp lite på nytt, något jag skulle behöva! egentligen vill jag inte ändra eller uppnå vidare drastiska förändringar, bara liksom följa de där målen, drömmarna och grundtankarna jag EGENTLIGEN har, men ändå lyckas komma ifrån när jag inte som du här – radar upp och strukturerar… hmm, tack för den sparken i baken – 1a augusti blir startskott för mig med :)

    Gilla

  5. Du skojjar.. jag håller på och letar efter en grupp i närheten som kan hjälpa mig med OL – det var min tanke för hösten.. creepy
    pratade med Monika Björn om det på IG för lite komma igång tips men det verkar inte finnas i Gnesta eller Södertälje. får bli ett annat fokus för mig helt enkel

    ska bli kul att läsa om din augusti månad!

    Gilla

  6. Hösten – det finns så mkt man vill göra! Men för mig handlar det framför allt om känslor som jag vill nå att det blir svårt att planera in dem. Men har tänkt sätta mig ner någon dag för att se till att få in några saker av allt jag vill göra. För hur fort har inte sommaren gått?

    Gilla

    1. Haha, så konfunderad jag blev över namnet Anna här… Kapad? Tänkte jag ;) Sommaren har gått alldeles för fort, men när jag tittar ut nu ser jag att den inte är slut. Även om det typ känns som att… livet är slut för att jag börjar jobba på måndag, haha. Men så kan en inte tänka, alltså är det tur att en, som du skriver, i alla fall vill en massa med övrig tid! Hellre för mycket är det motsatta.

      Gilla

  7. VIlken bra plan och väldigt smart formulerad:) Jag gjorde min plan i förra veckan för nu är det full fart på jobbet för mig. Planering är A och O för att hinna träna och äta bra (och sova inte minst:)) Jag tar mig friheten att länka till min plan så slipper jag skriva ner rubbet här. Jag är glad att du sätter roliga mål för då blir jag extra peppad att läsa hur det går för dig:) Ha det bäst!! Lotta http://fokuseradenergi.se/2013/07/28/ata-ratt-trana-varierat-sova-bra-dricka-vatten-planen-framat/

    Gilla

  8. Vad härligt att du också redan satt mål för augusti :)
    Mina mål är också att planera om lite i träningen. Jag kommer däremot fokusera mer på löpning och dans än gym denna period.
    Spara pengar står också på min lista. Mindre restaurangbesök och mer laga från grunden.
    Och rensa. Både garderob och förråd. Tänkte tjuvstarta augusti och börja redan idag.

    Gilla

Säg nåt!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s