UP från Jawbone mäter all din aktivitet

20130729-221340.jpg

20130729-221355.jpg
Min svåger är på besök och visar UP från Jawbone. Det är ett armband som mäter aktivitet, som en avancerad stegeäknare. I appen som hör till lägger du in träning som armbandet inte kan mäta själv, som yoga och styrketräning. Du kan koppla bandet med massor av appar, exempelvis Runkeeper. Häftigast är dock att den känner av hur du sover. Hur många timmar djupsömn, om du har vaknat under natten och hur lång tid det tar innan du somnar.

Jag älskar sådant här!

Nu undrar jag vad ni vet. Har du testat UP? Eller kanske Fuelband eller Fitbit? Gillar du?

18 reaktioner på ”UP från Jawbone mäter all din aktivitet

  1. Verkar väldigt intressant. :-) Tittat på lite reviewer om den även på den där Fitbit Flex. Det verkar vara en smaksak vad man vill ha när det gäller vad de kan utföra och hur den sitter på armen m.m. Det som min sambo påpekade vad den inte kunde göra är att mäta pulsen! Men det kanske man kan klara sig utan om man ändå inte använder sig av det annars? Det roliga och spännande är ju själva kombinationen/helheten av vad den kan göra. Aktiviteter/sömn/mat, alarm, m.m.

    Kan man ”tracka” alla slags aktiviteter med den? Löpning, styrketräning, yoga, promenader? Är den värd priset eller kostar den mycket? för sitt utseende och trendighet?

    Väntar med spänning på fler kommentarer/recensioner av den från dig. :-)

    Kram T

    Gilla

    1. Jag mäter typ aldrig pulsen annars heller. Visst hade det varit extra kul om den gjort det, men samtidigt upplever jag att det funkar topp ändå. Promenader trackar den själv, du kan också koppla till Runkeeper m.fl. Yoga, styrka etc lägger du in själva. Tid och effortlevel (många att välja på, jättebra!)

      Så här skriver de själva (lika bra att koppa så blir det rätt!): How does UP track my movement and sleep?
      UP uses a precision motion sensor and powerful algorithms to passively track and quantify your steps, distance, calories, active time, and idle time. It calculates calories burned based on your age, gender, height and weight, along with activity intensity and duration. UP uses Actigraphy to track your sleep, monitoring your micro movements to determine whether you are awake, in light sleep, or in deep sleep.

      Gilla

    2. Och ja, prisvärd tycker jag! De här grejerna kostar ju så här, antingen känns det värt det eller inte, liksom. Personligen tycker jag att det är dyrt, jag tycker typ att allt är dyrt ;-), men prisvärd, jo det känns den. För mig som älskar att snöa in på sånt här.

      Gilla

  2. Har inte testat men det står på min önskelista över saker jag vill ha! Vad tycker din svåger? Funderade först på ett fuelband men det är nog ett UP från Jawbone som jag tycker verkar roligast. Jag är inte ute efter att ”tävla” mot andra (som det känns om fuelband gör) utan för att kolla och regga min egen aktivitet och sömn.

    Gilla

      1. Jaha ok. Jaja det kan jag väl leva med :-) Hade en Adidas MiCoach för något år sedan och den var värdelös, kunde aldrig synka och det enda svaret supporten gav var att göra en total återställning på den så att alla rundor jag sprungit försvann. Ogilla skarp! Nu har jag istället en Garmin 210 men en UP från Jawbone vore toppen som komplement.

        Gilla

  3. Nej, vad spännande! Läste en artikel om någonting liknande i Runner’s World för några månader sedan och det verkar verkligen galet intressant! Ser fram emot att få läsa om dina åsikter om prylen :D

    Gilla

Säg nåt!

