Planera för en hälsosam semester

20130726-151015.jpg

Jag upplever faktiskt att många tycker att semestern kan vara jobbig på så vis att alla rutiner kastas åt skogen. Både sömn, motion, tankeverksamhet och kost kan bli lite hipp som happ.

Vecka ett och tre på semestern har varit mina mest hälsosamma på länge. I alla fall dagtid. Mycket rörelse, väldigt lite sittande, ingen dator, massor av mat som jag mår bra av. Ovanorna jag vantrivs med fick inte följa med till ön i år.

För egen del handlar det framför allt om att inte göra mig till ett offer. Jag köper och lagar mat som jag vill ha och ser till att röra på mig så fort tillfälle ges. Det gör mig lycklig. På ett enkelt sätt. Kräver bara lite planering och eget ansvar.

Ovan ser ni en av mina favorit-hangups i sommar. Sallad med avokado, räkor, halloumi och jordgubbar. En sötpotatis bredvid. Gott och välgörande!

En annan är lax, melon, solrosskott och bönor. På kvällarna grillar vi massor av grönsaker och toppar med sommarens sista jordgubbar. Jag saknar inte glass, godis eller snabbthaien.

Det här, det är kvalitet.

6 reaktioner på ”Planera för en hälsosam semester

  1. Jag är nog varken nyttigare eller onyttigare under semestern (vad gäller maten). Däremot rör jag mig mer (i vardagen). Men tycker samtidigt att det är svårare att få tummen ur och köra den ”riktiga” träningen.
    Aldrig är man nöjd. Haha! ;-)

    Gilla

  2. Men jag saknar dig! Dvs, har varit superdålig på att hålla mig uppdaterad på bloggfronten, för att inte tala om hur dåligt jag bloggat i sommar – men det får bli ändring på det nu. Från och med imorron ska jag följa dig och alla andra inspirerande och energigivande bloggare igen så att jag äntligen får ett slut på letargi och lathet. 2 månader till Lidingöloppet … :)

    Gilla

Säg nåt!

